Values in the work of Montessori and traditional teacher. Comparative study.

Karolina Anna Zoszak-Łoskot

Abstract


The article presents the results of questionnaire concerned values preferred by teachers working in schools on the basis of traditional and alternative systems - Maria Montessori. The research was conducted in 2017 in the Lublin, Mazovian and Kuyavian-Pomeranian provinces. The S. Schwartz PVQ-RR questionnaire was used in the Polish adaptation of Jan Cieciuch. Overall, the research group of 102 respondents were qualified for the final analysis (Montessori teachers = 51, traditional = 51).

In the research undertaken, the aim was to identify values that are valid both by Montessori teachers (research group) and teachers working in the traditional system (comparative group). The collected data presents whether there are differences in the preferred values between the both groups.


Keywords


values, teacher, alternative system - Montessori, traditional school

Full Text:

PDF (Język Polski)

References


Bednarczuk B., 2007, Dziecko w klasie Montessori. Odniesienia teoretyczne i praktyczne. Lublin, Wydawnictwo UMCS.

Brezinka W., 2007, Wychowanie dzisiaj. Zarys problematyki. Kraków, WAM.

Brzozowski P., 2002, Uniwersalność struktury wartości: koncepcja Shaloma H. Schwartza. „Roczniki Psychologiczne”, t. 5, 27–51.

Cieciuch J., 2013a, Pomiar wartości w zmodyfikowanym modelu Shaloma Schwartza. „Psychologia Społeczna”, t. 8, nr 1(24), 22–41.

Cieciuch J., 2013b, Kształtowanie się systemu wartości od dzieciństwa do wczesnej dorosłości. Warszawa, Wydawnictwo Liberi Libri.

Michałowska D. M., 2013, Wartości w świecie edukacji na początku XXI wieku. Poznań, Wydawnictwo Naukowe WNS UAM.

Miksza M., 2014a, Zrozumieć Montessori, czyli Maria Montessori o wychowaniu dziecka. Kraków, Oficyna Wydawnicza Impuls.

Miksza M. (red.), 2014b, Edukacja w systemie Marii Montessori – wychowanie do wartości. Łódź, Wydawnictwo Palatum. Miluska J. (red.), 2012, Wartości w świecie polityki. Poznań, Wydawnictwo Poznańskie.

Montessori M., 2014, Odkrycie dziecka. Łódź, Wydawnictwo Palatum.

Schwartz S., 1992, Universals in the Content and Structure of Values: Theoretical Advances and Empirical Tests in 20 Countries. W: P.M. Zanna (red.), Advances in Experimental Social Psychology, t. 25. Orlando, Academic Press, 1–65.

Schwartz S.H., Sagiv, L., Boehnke, K., 2000, Worries and Values. “Journal of Persona-lity”, t. 68, nr 2, 309–346.

Skjöld Wennerström K., Bröderman Smeds M., 2009, Pedagogika Montessori w przed­szkolu i szkole. Kraków, Oficyna Wydawnicza Impuls.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/lrp.2018.37.4.143-154
Date of publication: 2019-04-29 11:28:01
Date of submission: 2018-05-25 21:53:01


Statistics


Total abstract view - 2148
Downloads (from 2020-06-17) - PDF (Język Polski) - 2109

Indicators





Copyright (c) 2019 Karolina Anna Zoszak-Łoskot

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.