Teacher role in engaging children during arts and technology classes at kindergarten: Outline of the problem
Abstract
Social expectations towards teachers are immense. Their responsibility is to create optimally favorable conditions to their pupils’ overall development. The present paper aims to discuss the teacher’s role in encouraging children’s participation in arts and technology classes at kindergarten level. Drawing on the constructivist assumptions, the author reveals some of the opportunities for supporting young learners in their artistic performance. Teachers are like gardeners caring for appropriate conditions in which pupils improve their abilities through play. The paper also presents an overview of methods (projects, unfinished drawings, puzzles, improvisations, free expression), owing to which preschoolers manage to do tasks on their own, thus developing their emancipatory competences. The paper ends with an enumeration of the most important conditions conducive to young learner active involvement in the aforementioned classes.
Keywords
Full Text:
PDF (Język Polski)References
Banach C., 2004, Nauczyciel. W: T. Pilch (red.), Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, t. 3. Warszawa, Wydawnictwo Akademickie Żak.
Bauman T., 2005, Aktywizowanie uczenia się jako obiecująca perspektywa w myśleniu nauczyciela. „Problemy Wczesnej Edukacji”, nr 1(1), 15–28.
Denek K., 2010, Metody dydaktyczne w kreowaniu edukacji refleksyjnej. W: E. Smak, S. Włoch (red.), Pedagogika kreatywna wyzwaniem edukacji XXI wieku. Opole, WUO.
Gołębniak B.D., Zamorska B., 2014, Nowy profesjonalizm nauczycieli. Podejścia – praktyka – przestrzeń rozwoju. Wrocław, Dolnośląska Szkoła Wyższa.
Kobyłecka E., 2008, Kontekst aksjologiczny zachowań zawodowych nauczycieli. W: E. Kozioł, E. Kobyłecka (red.), Zachowania zawodowe nauczycieli i ich uwarunkowania. Zielona Góra, Oficyna Wydawnicza UZ.
Kubiczek B., 2006, Metody aktywizujące: jak nauczyć uczniów uczenia się? Opole, Wydawnictwo Nowik.
Michalak R., 2004, Aktywizowanie uczniów w edukacji wczesnoszkolnej. Poznań, Wydawnictwo UAM.
Mieszalski S., 2000, Aktywizować uczniów – co to znaczy? W: K. Kruszewski (red.), Pedagogika w pokoju nauczycielskim. Warszawa, WSiP.
Niziołek A., 2009, Wspomaganie twórczej aktywności dziecka w aspekcie integralnego rozwoju. W: K. Kusiak, I. Nowakowska-Buryła, R. Stawinoga (red.), Edukacyjne konteksty rozwoju dziecka w wieku wczesnoszkolnym. Lublin, Wydawnictwo UMCS.
Nowak-Łojewska A., 2011, Od szkolnego przekazu do konstruowania znaczeń. Wiedza społeczna młodszych uczniów z perspektywy nauczyciela. Zielona Góra, Oficyna Wydawnicza UZ.
Phillips D.C., Soltis J.F., 2003, Podstawy wiedzy o nauczaniu. Przeł. E. Jusewicz-Kalter. Gdańsk, GWP.
Rau K., Ziętkiewicz E., 2000, Jak aktywizować uczniów. Poznań, Oficyna Wydawnicza G&P.
Spitzer M., 2012, Jak uczy się mózg. Przeł. M. Guzowska-Dąbrowska. Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.
Szuścik U., 2013, Kwiatek do kożucha. Pozór w edukacji plastycznej. W: M. Dudzikowa, K. Knasiecka-Falbierska (red.), Sprawcy i/lub ofiary działań pozornych w edukacji szkolnej. Kraków, Oficyna Wydawnicza Impuls.
Szuścik U., 2010, Twórczość plastyczna dzieci formą zabawy. W: E. Ogrodzka-Mazur, U. Szuścik, M. Zalewska-Bujak (red.), Edukacja małego dziecka, wychowanie i kształcenie w praktyce, t. 2. Cieszyn–Kraków, Oficyna Wydawnicza Impuls.
Szempruch J., 2013, Pedeutologia. Kraków, Oficyna Wydawnicza Impuls.
Wojciechowska-Charlak B., 1998, Aktywizowanie uczniów w edukacji wczesnoszkolnej. W: M. Łobocki (red.), Praca wychowawcza z dziećmi i młodzieżą. Lublin, Wydawnictwo UMCS.
Wygotski L.S., 1989, Myślenie i mowa. Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.
DOI: http://dx.doi.org/10.17951/lrp.2018.37.4.167-176
Date of publication: 2019-04-29 11:28:03
Date of submission: 2018-06-22 18:10:27
Statistics
Indicators
Copyright (c) 2019 Ewa Pasterniak-Kobyłecka, Tymoteusz Ławecki
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.