Chosen forms of participation in musical culture as the basis for the creation of social ties
Abstract
In the article i made an attempt to show the essence of participation in musical culture and its place in education. In theoretical reflections i made a reference to the ideas included in pedagogical and sociological literature, dealing with the basics of social coexistence and cooperation. Using the examples taken from the history, but also from pedagogical practice,
i showed the role of making music in bands in the education in the past and i drew attention to contemporary possibilities of using this form of activity in building social ties. The subject of my reflections was the participation in spontaneous, community singing and in organised bands: instrumental and choral. In the summary i referred to present-day situation in this
field and i showed positive educational initiatives worth of imitation.
Keywords
Full Text:
PDF (Język Polski)References
Barrow J., 1999, Wszechświat a sztuka. Fizyczne, astronomiczne i biologiczne źródła estetyki, przekł. J. Skolimowski, Warszawa, Wydawnictwo Amber.
Czarnecki P., 2012, Pedagogika społeczna. Podstawowe pojęcia i definicje, SPOŁECZEŃSTWO I EDUKACJA Międzynarodowe Studia Humanistyczne Nr 1, 389-414.
Dadak-Kozicka K., 1995, Muzyka jako współodczuwanie. Folklor inspiracją dla nowej edukacji, W: A. Białkowski (red.), Wychowanie Muzyczne. Stan badań a praktyka edukacyjna, Lublin, Wydawnictwo Uniwersytetu M. Curie-Skłodowskiej, 87-94.
Darłak G., 2016, Społeczna rola muzyki na przykładzie wybranych projektów artystyczno-edukacyjnych, W: A. Michalski (red.), Pedagogika muzyki, ideały, wartości, pragmatyka, Gdańsk, Wydawnictwo Athenae Gedanenses, 116 -129.
Gajda J., 2003, Antropologia kulturowa. Wprowadzenie do wiedzy o kulturze, cz. I, Toruń, Wydawnictwo Adam Marszałek.
Golka M., 2007, Socjologia kultury, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe Scholar.
Jabłońska B., 2014, Socjologia muzyki, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR Sp. z o.o.
Jacher W., 2003, Aktywność kulturalna jako czynnik więzi społecznej w społecznościach lokalnych i regionalnych, Studia Etnologiczne i Antropologiczne 7, Katowice, Uniwersytet Śląski, 15-25.
Jankowski W., 2006, Dlaczego z muzyką w szkole są kłopoty? Wybór pism diagnostycznych, informacyjnych i porównawczych, Warszawa, Akademia Muzyczna im. F. Chopina.
Kamiński A., 1971, Analiza teoretyczna polskich związków młodzieży do połowy XIX wieku, Warszawa, PWN.
Kłoskowska A., 1983a, Socjologia kultury, Warszawa, PWN.
Kłoskowska A., 1983b, Kultura masowa, krytyka i obrona, Warszawa, PWN.
Kodaly Z., 2002, Węgierskość w muzyce, W: Z. Kodaly, O edukacji muzycznej. Pisma wybrane, M. Jankowska (red.) Warszawa: Wyd. Akademia Muzyczna im. F. Chopina i Węgierski Instytut Kultury, 48-64.
Kodaly Z., 2002, Chóry dziecięce, W: Z. Kodaly, O edukacji muzycznej. Pisma wybrane, M. Jankowska (red.), Warszawa, Wyd.: Akademia Muzyczna im. F. Chopina i Węgierski Instytut Kultury, 102-113.
Kożuchowski S., 2001, Karaoke, Wychowanie Muzyczne w Szkole nr 4, Lublin, UMCS, 194-195.
Kuczma R., 1998, Domowe muzykowanie w Bydgoszczy i okolicy, W: Z badań nad muzyką i życiem muzycznym Pomorza i Kujaw (3) Zeszyty Naukowe nr 11, W. Młóciński (red.), Bydgoszcz, AM im F. Nowowiejskiego, 13-19.
Lissa Z., 1970, Wstęp do muzykologii, Warszawa, PWN.
Marciniak I., 2008, Rozważania nad wybranymi aspektami pracy z zespołem chóralnym, w: Muzyka wokalna, dzieła – wykonawstwo – konteksty, B. Tarasiewicz (red.), Poznań, RHYTMOS, 131-142.
Muchenberg B., 1980, Pogadanki o muzyce 2, Kraków, PWM.
Piekarczyk I., 2016, Pierwsza amatorska opera w Polsce w wykonaniu Dębickiego Towarzystwa Muzyczno-Śpiewaczego, Múzy v škole, rocnik 21.. cislo 1-2, , Bańska Bystrzyca (Słowacja), 42-50.
Pięta J., 2008, Pedagogika czasu wolnego, Wyd. 2, Warszawa, Almamater, Wyższa Szkoła Ekonomiczna.
Pilch T., 2003, Grupa rówieśnicza jako środowisko wychowawcze, W: Pedagogika społeczna, T. Pilch, I. Lepalczyk (red.), Warszawa, Wydawnictwo Akademickie Żak, 174-186.
Ploch L., 2007, Pozaszkolna edukacja muzyczna w niezwykłej orkiestrze, Wychowanie Muzyczne w Szkole, nr 5, Lublin, UMCS, 53-57.
Prosnak J., 1976, Polihymnia ucząca. Wychowanie muzyczne w Polsce od średniowiecza do dni dzisiejszych, Warszawa, WSiP.
Radziewicz-Winnicki A., 2008, Pedagogika społeczna, Warszawa, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
Sotel K., 2007, Chór to jest właściwie rodzina, Wychowanie Muzyczne w Szkole nr 2, Lublin, UMCS, 51-59.
Strzelecki W., 2010, Terapeutyczne zastosowanie muzyki, W: M. Cybulski i W. Strzelecki (red.), Psychologia w naukach medycznych, Poznań, Wydawnictwa Naukowe Uniwersytetu Medycznego im. Karola Marcinkowskiego, 105-124.
Szacka B., 2003, Wprowadzenie do socjologii, Warszawa, Oficyna Naukowa.
Sztompka P., 2012, Socjologia, analiza społeczeństwa, Kraków, Wydawnictwo Znak.
Szubertowska E., 2016, Miesto hudby v poľskej vlasteneckej výchove – Múzy v škole, rocnik 21.. cislo 1-2,. ICO Bańska Bystrzyca (Słowacja), 51-57.
Szymanowski K., 1984, Wychowawcza rola kultury muzycznej, Warszawa, PWN.
Tomaszewski M., 2003, Polska pieśń artystyczna zaangażowana w życie i dzieje narodu, W: Muzyka sztuką przezwyciężania czasu, M. Demska-Trębacz (red.), Warszawa, AMFC, 81-90.
Tyszka A., 1981, Partycypacja kulturalna. Teksty: teoria literatury, krytyka, interpretacja nr 3 (57), 137-142.
Urbanyi-Krasnodębska Z., 1998, Dwa listy Feliksa Nowowiejskiego do Zygmunta Urbanyi’ego z lat 1928-1929 oraz inne dokumenty z życia muzycznego Bydgoszczy w latach 1920-1937, W: Z badań nad muzyką i życiem muzycznym Pomorza i Kujaw (3) Zeszyty Naukowe nr 11, W. Młóciński (red.), Bydgoszcz, AM im F. Nowowiejskiego, 47-62.
Zarzecki L., 2012, Teoretyczne podstawy wychowania. Teoria i praktyka w zarysie, Jelenia Góra, Karkonoska Państwowa Szkoła Wyższa.
Zachwatowicz - Jasieńska K., 2006, O śpiewaniu w szkole, Wychowanie Muzyczne w Szkole nr 5, Lublin, UMCS, 25-30.
DOI: http://dx.doi.org/10.17951/lrp.2019.38.1.131-146
Date of publication: 2019-11-22 14:14:27
Date of submission: 2018-09-12 16:28:16
Statistics
Indicators
Copyright (c) 2019 Elżbieta Szubertowska
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.