Diagnoza sytuacji problemowej podczas grupowej terapii osób niedostosowanych społecznie

Robert Opora

Abstract


Celem artykułu jest  zapoznanie czytelnika ze znaczeniem i sposobem przeprowadzania diagnozy w grupie terapeutycznej . Przedstawiona diagnoza sytuacji problemowej bazuje na założeniach koncepcji poznawczo – behawioralnej. W podejściu poznawczo – behawioralnym  problemy osobiste są diagnozowane w kontekście specyficznych sytuacji, które sprawiają problem osobie lub jej otoczeniu. Funkcją diagnozy jest określanie zarówno ograniczeń podopiecznego jak i jego zasobów. W tekście wskazane zostaną elementy składające się na pełen opis sytuacji problemowej. Precyzyjne opisanie sytuacji problemowej pozwala na poznanie sposobu spostrzegania problemowego zachowania przez niego i osoby z jego otoczenia oraz sprawia, że jest on możliwy do zmiany podczas terapii.


Keywords


resocjalizacja, terapia grupowa, niedostosowanie społeczne

Full Text:

PDF (Język Polski)

References


• Beck A. T., Emery G. 1985, Anxiety disorders and phobias. New York: Basic Books.

• Beck J. S. 2005, Terapia poznawcza. Kraków. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

• Cormier W. H., Cormier L. S. 1991, Interviewing strategies for helpers: Fundamental skills and cognitive behavioral interventions ( 3 rd ed.) Monterey, CA: Brooks/Cole.

• Ellis A. 1998, Terapia krótkoterminowa. Lepiej, głębiej, trwalej, Gdańsk, GWP.

• Goldstein A. P., Glick B., Gibbs J. C. 2004, Program Zastępowania Agresji, Warszawa, Instytut „Amity”.

• Kołakowski A. 2013, Zaburzenia zachowania u dzieci. (red.) Artur Kołakowski. GWP. Gdańsk.

• Mischel W. 1973, Toward a cognitive social learning reconceptualization of personality. Psychological Review, 80, 252 – 283.

• Opora R. 2010, Resocjalizacja: wychowanie i psychokorekcja nieletnich niedostosowanych społecznie. Oficyna Wydawnicza „Impuls”. Kraków.

• Popiel A., Pragłowska E. 2008, Psychoterapia poznawczo – behawioralna: teoria i praktyka. Wydawnictwo Paradygmat. Warszawa.

• Siemionow J. 2016, Zmiana przekonań utrudniających adaptację społeczną u wychowanków Młodzieżowego Ośrodka Wychowawczego. Difin. Warszawa.

• Stallard P. 2006, Czujesz tak, jak myślisz. Praktyczne zastosowania terapii poznawczo-behawioralnej w pracy z dziećmi i młodzieżą, Poznań, Zysk i S-ka.

• Sutton C. 2004, Psychologia dla pracowników socjalnych, Gdańsk, GWP.

• Tomkiewicz – Bętkowska A., Czubak J. 2011, Zgrana klasa Ja Ty My. Impuls. Kraków.

• Urban B. 2000, Zachowania dewiacyjne młodzieży, Kraków, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

• Urban B. 2012, Agresja młodzieży i odrzucenie rówieśnicze. PWN. Warszawa.

• Wilkes T. C. R., Belsher G., Rush A. J., Frank E. 1994 Cognitive therapy for the present adolescents. New York: Guilford.

• Wolańczyk T. 2002, Zaburzenia emocjonalne i behawioralne u dzieci i młodzieży szkolnej w Polsce, Warszawa, Akademia Medyczna.

• Yalom I., Leszcz M. 2006, Terapia grupowa. Teoria i praktyka. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. Kraków.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/lrp.2019.38.2.13-26
Date of publication: 2019-12-27 00:00:00
Date of submission: 2018-11-21 09:22:24


Statistics


Total abstract view - 1453
Downloads (from 2020-06-17) - PDF (Język Polski) - 778

Indicators





Copyright (c) 2020 Robert Opora

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.