Prawa dziecka we współczesnej szkole – doświadczenia studentów pedagogiki
Streszczenie w języku polskim
Pomimo ratyfikacji przez Polskę Konwencji o Prawach Dziecka, a także szeregu dokumentów regulujących funkcjonowanie systemu oświaty w naszym kraju, szkolna rzeczywistość w kontekście urzeczywistniania praw dzieci – uczniów – pozostawia wiele do życzenia. Pewnego obrazu tej kwestii dostarczają zaprezentowane w artykule badania. Przeprowadzono je wśród studentów pedagogiki Uniwersytetu Rzeszowskiego, wykorzystując autorski kwestionariusz ankiety. Badani studenci optymistycznie odnosili się do urzeczywistniania w polskich szkołach praw dziecka, uznając je za generalnie realizowane. Wyrażali przekonanie, że polskim dzieciom gwarantuje się prawo do nauki, edukacji. W naszym kraju respektuje się zasadę powszechności i bezpłatności nauczania, równości w dostępie do oświaty, a także prawo do uznania i zachowania w trakcie nauki szkolnej tożsamości narodowej uczniów. Natomiast prawo do wyrażania swoich opinii, do szacunku dla własnych poglądów dziecka częściej było uznawane za nierealizowane niż realizowane, prawo zaś do swobody wypowiedzi i informacji niewiele częściej za realizowane niż nierealizowane. Jako dość pozytywne można ocenić doświadczenia studentów związane z ich prawami jako uczniów – w przeszłości. Wszystkie przedstawione im prawa częściej uznawali za realizowane niż za nierealizowane. Podawali jednak przykłady łamania ich uczniowskich praw (w przeszłości), zwykle przez nauczycieli. Szkoły, do których uczęszczali w przeszłości obecni studenci pedagogiki, raczej niewielką rolę odegrały w zakresie ich edukacji dotyczącej praw dziecka. Z przeprowadzonych badań wyłania się obraz szkoły, w której zdarzają się przypadki naruszania praw dzieci przez osoby powołane do ich realizacji – nauczycieli, a prawo do wyrażania własnego zdania, szacunku dla jego poglądów jest najczęściej naruszanym, a równocześnie najbardziej pożądanym, dobrem.
Słowa kluczowe
Pełny tekst:
PDFBibliografia
Brągiel J., 1999, Pedagogiczne credo Janusza Korczaka – prawo dziecka do szacunku (geneza, istota i realizacja we współczesnej szkole). W: J. Bińczycka (red.), Korczakowskie dialogi. Warszawa, Wydawnictwo Akademickie Żak, 204–212.
Dobijański M., 2009, Prawo do nauki – zobowiązania prawne a rzeczywistość. „Nowa Szkoła”, nr 2 (670), 18–22.
Górecka H., Górecka M., 2001, Ochrona praw dziecka w prawie międzynarodowym i jego realizacja w Polsce. Olsztyn Kraków, Wydawnictwo Q-Forum.
Konwencja o Prawach Dziecka przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych dnia 20 listopada 1989 r., Dz. U. 1991 r. Nr 120, poz. 526.
Kowalski M.W., Jasiński M., 2006, Prawa ucznia w szkole. Przestrzeganie wybranych praw ucznia na podstawie badań. Analiza ogólnopolska. Warszawa, Wydawnictwo CODN .
Kowolik P., 2016, Ochrona praw dziecka w polskiej szkole – teoria i praktyka. „Nauczyciel i Szkoła”, nr 2, 41–73.
Krajewska B., 2015, Prawo dzieci do wiedzy o ich prawach wpisane w proces edukacji. „Nowa Szkoła”, nr 4 (732), 8–14.
Marzec D.K., 2004, Opieka nad dzieckiem w dobie przemian społecznych. Częstochowa, Wydawnictwo WSP.
Partyka M., 2004, Prawa dziecka w szkole. W: K. Ostrowska, J. Tatarowicz (red.), Zanim w szkole będzie źle. Warszawa, Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno- Pedagogicznej, 78–107.
Osuch M., Bojarska L., 2008, Prawa człowieka w szkole. Niezbędnik Dyrektora. Warszawa, Wydawnictwo Wolters Kluwer Polska.
Socha E., 2006, Prawa ucznia we współczesnej szkole. W: I. Marczykowska, E. Markowska-Gos, A. Solak, W. Walc (red.), Prawa dziecka. Wybrane aspekty. Rzeszów, Wydawnictwo UR, 115–124.
Stafiej E., 2006, Wpływ reformy edukacji na respektowanie praw dziecka w szkole. W: I. Marczykowska, E. Markowska-Gos, A. Solak, W. Walc (red.), Prawa dziecka. Wybrane aspekty. Rzeszów, Wydawnictwo UR, 125–135.
Śliwerski B., 2012, Prawa dziecka w polskim systemie oświaty. Perspektywa pedagogiczna. W: M. Andrzejewski (red.), Prawa dziecka. Konteksty prawne i pedagogiczne. Poznań, Wydawnictwo UAM, 19–39.
Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, Dz. U. 2018 r. poz. 996, 1000, 1290, 1669.
Walc W., 2006a, Prawa dziecka oraz prawa ucznia – opinie nauczycieli i studentów. „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Rzeszowskiego”, nr 326, „Pedagogika i Psychologia”, z. 3/2006, 257–277.
Walc W., 2006b, Prawa dziecka w opiniach studentów kierunków pedagogicznych. W: I. Marczykowska, E. Markowska-Gos, A. Solak, W. Walc (red.), Prawa dziecka. Wybrane aspekty. Rzeszów, Wydawnictwo UR, 54–78.
Walc W., 2006c, Prawa dziecka w polskiej szkole. W: B. Muchacka (red.), Szkoła w nauce i praktyce edukacyjnej, t. II . Kraków, Oficyna Wydawnicza Impuls, 417–426.
Walc W., 2010, Prawa dzieci w polskiej szkole (w opiniach i doświadczeniach studentów). W: K. Duraj-Nowakowa, U. Gruca-Miąsik (red.), Wyzwania i szanse pedagogiki społeczno-opiekuńczej. Rzeszów, Wydawnictwo UR, 93–117.
DOI: http://dx.doi.org/10.17951/lrp.2020.39.2.135-149
Data publikacji: 2020-06-03 13:24:48
Data złożenia artykułu: 2018-12-03 21:03:04
Statystyki
Wskaźniki
Prawa autorskie (c) 2020 Wiesława Walc
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.