The "art" of teaching study skills: a teacher or a student as a homo hubris in media space?

Marta Wrońska

Abstract


Introdaction

Dynamic cultural, economical, or scientific and technical transitions enforce transformation in educational processes. Currently, teaching study skills cannot be considered as simple field and certainly not a pleasant one. Nowadays, learning process does not consist in executing an educational programme rigidly, but in responding to emerging problems and in ability to create the right conditions to resolve them.

Research Aim

Key questions were important in the research: What are constituent elements ‘art’ of teaching study skills at school?? and will they aid the development of modern personality referred to as a homo hubris? Who in media space can be described as a homo hubris?

Research tools

Tests diagnosing the declared knowledge on media of the adolescents and teachers, and their procedure knowledge connected with abilities to use the media and also a scale for examining attitudes towards media).

 Results and Conclusion

The results are not encouraging. The teachers who participated in my research fared worse than their students in all three areas I described. Hhomo hubris in the media space is adolescent. Moreover, the respondents' knowledge of contemporary media is selective and limited, and their skills are reduced to only basic operations.

Keywords: The  ‘art’ of teaching study skills, and its atributes, modern man concept, modern personality traits, media space, own research.

 


Keywords


The "art" of teaching study skills, and its atributes, modern man concept, modern personality traits, media space, own research

Full Text:

PDF (Język Polski)

References


Bauman, Z. (2006). Płynna nowoczesność. Kraków: Wydawnictwo Literackie.

Brophy, J. (2002). Motywowanie uczniów do nauki. Warszawa: PWN.

Covington, M.V., Teel, K.M. (2004). Motywacja do nauki. Gdańska: GWP.

Dembo, M.H. (1997). Stosowana psychologia wychowawcza. Warszawa: WSiP.

Highet, G. (1955). The art of teaching. New York: Vintage Book.

Galloway, Ch. (1988). Psychologia nauczania uczenia się, t. II. Warszawa: PWN.

Goffman, E. (1975). Charakterystyka instytucji totalnych. W: W. Dereczyński, A. Jasińska-Kania, J. Szacki J. (red.). Elementy teorii socjologicznych. Materiały do dziejów współczesnej socjologii zachodniej (s. 150-178). Warszawa: PWN.

Gombrich, E. (2016). The Story of Art. UK: Phaidon Press Ltd.

James, W. (1958). Talks to Teachers. New York: Norton.

Janowski, A. (1988). Ukryty program polskiej szkoły. Warszawa: „Res Publica” nr 4.

Kozielecki, J. (1997). Transgresja i kultura. Warszawa: Wydaw. Akademickie „Żak”.

Kupisiewicz, Cz. (1988). Podstawy dydaktyki ogólnej, Warszawa: PWN.

Kujawiński, J. (2010). Ewolucja szkoły i jej współczesna wizja, Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.

Krzysztofek, K., Szczepański, M. (2005). Zrozumieć rozwój. Od społeczeństw tradycyjnych do informacyjnych. Katowice: Wydaw. Uniwersytetu Śląskiego.

Kwieciński, Z. (1998). Wizje przyszłości a zmiany edukacji. W: W. Strykowski (red.). Media a edukacja. (s.17-25). Poznań: Wydaw. eMPi2.

Maslow, A. (2018). Motywacja i osobowość. Warszawa: PWN.

MEN (2017). Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej, Dziennik Ustaw, Warszawa, dnia 24 lutego 2017 r. Poz. 356.

PARLAMENT EUROPEJSKI (2016). Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych). Dz.Urz.UE L 119/1 z 4.05.2016.

Reykowski, J. (1982). Z zagadnień psychologii motywacji. Warszawa: WSiP.

Śliwerski, B. (1998). Współczesne teorie i nurty wychowania. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

Wrońska, M. (2012). Kultura medialna adolescentów. Studium dostępu i zastosowań. Rzeszów: Wydaw. Uniwersytetu Rzeszowskiego.

Wrońska, M., (2016). Kultura medialna w małej szkole - raport z badań. W: M. Wrońska (red.) Mała szkoła w przestrzeni medialnej, seria: Oblicza małej szkoły w Polsce i na świecie. (s. 46-61). Rzeszów: Wydaw. Uniwersytet Rzeszowski.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/lrp.2021.40.2.125-138
Date of publication: 2021-07-08 10:34:20
Date of submission: 2020-11-04 12:03:30


Statistics


Total abstract view - 1207
Downloads (from 2020-06-17) - PDF (Język Polski) - 650

Indicators





Copyright (c) 2021 Marta Wrońska

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.