Staying in a Foster Care Institution in the Biographies of Former Foster Care Wards. Multidimensionality of Critical Life Events in the Developmental Perspective
Abstract
Introduction
The article addresses the issues of critical life events and crisis phenomena in the biographies of former wards of the institutional foster care system, focusing on the description of circumstances connected with their placement and later on with their stay in a childcare.
Purpose of research
The aim of research was deep insight into the following issues of interest: the period of childhood and adolescence of the wards with the focus on a critical biographical event, which for a young person – an adolescent, is placement and stay in the institutional foster care system, as well as its assessment (in terms of opportunities vs. limitations) made in retrospect by the former wards of foster care institution.
Research method
The biographical method of conducting empirical verifications was used to illustrate the marks, multidimensionality, contradictions and ambivalence of the crisis and critical life events in the subjective perspective of institutional foster care wards. In case of the research results characterized here partially, a purposeful selection of the research sample was made. The sample consisted of men and women who had been in foster care for more than two years, and at the time of research at least seven years had passed since leaving the institution. The technique used during the empirical verifications presented here was a semi-structured open in-depth interview.
Results
The rich content of narratives, the multiplicity and diversity of their threads showed the diversity of experiences and multidimensionality of phenomena related to biographical crisis events and their educational and developmental character.
Conclusions
Obtained results constitute a justification of the need to verify, describe and theoretically deepen them, and above all, to signal their role for pedagogical, psychological and social work practice. There is a need to undertake professional cooperation with the pupil in the work on crisis during his stay in a institutional foster care.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Adamczak, M. (1992). Krytyczne zdarzenia życiowe i radzenie sobie z nimi – wybrane zagadnienia. In: B. Waligóra (ed.). Elementy psychologii klinicznej. Vol. II (p. 41). Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.
Andrzejewski, M. (2008). O (nie)zamykaniu domów dziecka. Archiwum Kryminologii Vol. XXIX-XXX, p.791-801.
Badura-Madej, W. (1996). Podstawowe pojęcia teorii kryzysu i interwencji kryzysowej. In: W. Badura-Madej (ed.). Wybrane zagadnienia interwencji kryzysowej. Poradnik dla pracowników socjalnych (p. 15-24). Katowice: Biblioteka Pracownika Socjalnego.
Bauman, T. (2001). Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.
Bee, H. (2004). Psychologia rozwoju człowieka. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka.
Bednarz-Łuczewska, P; Łuczewski, M. (2012). Podejście biograficzne. In: D. Jemielniak (ed.). Badania jakościowe. Metody i narzędzia. Vol. 2 (p. 99-103). Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Bieńkowska, I., Kitlińska-Król, M. (2018). Placówki opiekuńczo-wychowawcze typu socjalizacyjnego z perspektywy aspiracji, planów życiowych i usamodzielnienia wychowanków. Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej, no.131, 13-25.
Flick, U. (2010). Projektowanie badania jakościowego. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Fratto, C.M., (2016). Trauma-informed care for youth in foster care. Archives of Psychiatric Nursing. 30(3), 439-446.
Golczyńska-Grondas, A. (2014). Wychowało nas państwo. Rzecz o tożsamości dorosłych wychowanków placówek opiekuńczo-wychowawczych. Kraków: Nomos.
Golczyńska-Grondas, A. (2015). Usamodzielnianie wychowanków placówek opiekuńczo-wychowawczych – podstawowe problemy, implikacje dla praktyki. Problemy Polityki Społecznej. Studia i Dyskusje, 30(3), 77-95.
Helling, I.K. (1990). Metoda badań biograficznych. In: J. Włodarek, M. Ziółkowski (eds.). Metoda biograficzna w socjologii (p. 55-69). Warszawa- Poznań: Wydawnictwo PWN.
James, R., Gilliland, B. (2004). Strategie interwencji kryzysowej. Warszawa: PARPA.
Kolankiewicz, M., Poncylisz, M. (2016). Młodzi dorośli opuszczający placówki opiekuńcz-wychowawcze i rodziny zastępcze. Warszawa: Uniwersytet Warszawski
Kanclerz, B. (2006). Relacje rodzinne młodzieży przebywającej w placówkach opiekuńczo-wychowawczych. Analiza empiryczna. In: E. Karmolińska-Jagodzik (ed.). Międzypokoleniowe relacje młodzieży z rodzicami. Wybrane konteksty edukacyjne (p. 133-146). Leszno: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Humanistycznej im. Króla Stanisława Leszczyńskiego.
Kubacka-Jasiecka, D. (2010). Interwencja kryzysowa. Pomoc w kryzysach psychologicznych. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne.
Kuryś, K. (2010). Urodzenie pierwszego dziecka jako wydarzenie krytyczne w życiu kobiet i mężczyzn. Kraków: Wydawnictwo Impus.
Kwak, A., Rymsza, M. (2006). Raport Instytutu Spraw Publicznych System opieki zastępczej w Polsce – ocena funkcjonowania na przykładzie procesu usamodzielniania wychowanków . Retrieved on from: http://www.isp.org.pl/files/706541740442342001166614585.pdf.
Lazarus, R.S., DeLongis A. (1983). Psychological Stress and Coping in Aging. American Psychologist, vol. 38. 245-252.
Lazarus, R.S., Folkman S. (1984). Stress, appraisal and coping. New York: Springer.
Miles, M.B., Huberman M.A. (2000). Analiza danych jakościowych, Białystok: Wydawnictwo Uniwersyteckie Trans Humana.
Prokosz, M. (2011). Dziecko osamotnione i sieroce. Między rodziną pochodzenia a rodzinną formą opieki. In: R. Bibik, A. Urbaniak (eds.). Człowiek w sytuacji (bez)nadziei – konteksty teoretyczne i praktyczne. Legnica: Wyższa Szkoła Zawodowa im. Witelona w Legnicy.
Richardson, G.E. (2002). The meta theory of resilience and resiliency. Journal of Clinical Psychology, 58, 307-321.
Sajkowska, M. (1999). Stygmat instytucji. Społeczne postrzeganie wychowanków domów dziecka. Warszawa: Kawdruk.
Salazar, A.M., Kellera, T.E., Gowena, L.K., Courtney, M.E. (2013). Trauma exposure and PTSD amongolder adolescents in foster care. Social Psychiatry Epidemiol, 48(4), 545-551.
Sęk, H. (2001). Stres krytycznych wydarzeń życiowych. In: H. Sęk, T. Pasikowski (eds.). Zdrowie – stres – zasoby. O znaczeniu poczucia koherencji dla zdrowia (p. 13-22). Poznań: Wydawnictwo Fundacji Humaniora.
Sęk, H. (2004). Wsparcie społeczne – sposoby definiowania, rodzaje i źródła wsparcia. In: H. Sęk, R. Cieślak (eds.). Wsparcie społeczne, stres i zdrowie (p. 18-22). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Siarkiewicz E. (2010), Poradnictwo performatywne i inne formy pomocy w zdarzeniach krytycznych i doświadczeniach granicznych. Rocznik Andragogiczny, 141-157.
Stanisławiak, E. (2012). Psychologia kryzysu, In: J. Plak (ed.). Psychologia kryzysu i interwencji kryzysowej ( p.10). Warszawa: Wydawnictwo WSP TWP.
Stochmiałek J. (1998). “Pomoc pedagogiczna wobec kryzysów życiowych”. In: J. Stochmiałek (ed.). Pedagogika wobec kryzysów życiowych (p.35). Warszawa-Radom: Instytut Technologii i Eksploatacji.
Stochmiałek J. (1998).”Przygotowanie pedagogów do pracy w sytuacjach kryzysowych”, In: J. Stochmiałek (ed.). Pedagogika wobec kryzysów życiowych (p. 327). Warszawa- Radom: Instytut Technologii i Eksploatacji.
Skowrońska-Pućka, A. (2016). (Przed)wczesne macierzyństwo – perspektywa biograficzna. Diagnoza, pomoc i wsparcie. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.
Tarkowska, E. (2007). Ubóstwo i wykluczenie społeczne młodzieży. Raport z badań. Warszawa: IPiSS.
Teusz, G. (2005). Tożsamość jako obietnica. Zmaganie (coping) młodzieży z krytycznymi wydarzeniami życiowymi. [in:] R. Leppert, Z. Melosik, B. Wojtasik (eds.). Młodzież wobec niegościnnej przyszłości. (p. 149). Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej Edukacji TWP.
Włodarek, J., Ziółkowski, M. (1990). Metoda biograficzna w socjologii, Warszawa, Poznań: Wydawnictwo PWN.
DOI: http://dx.doi.org/10.17951/lrp.2021.40.4.189-205
Date of publication: 2021-12-31 11:13:04
Date of submission: 2021-04-06 16:18:04
Statistics
Indicators
Copyright (c) 2021
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.