Accumulation of Unfavorable Biopsychological and Sociocultural Factors in the Course of the Demoralization Process a Minor with a Sensory Hearing Impairment
Abstract
Introduction: The reality is full of new phenomena, and the existing ones are transformed. An example is the phenomenon of social maladjustment. There is an increase in the number of criminal acts and acts proving demoralization committed by children and adolescents. The situation forces us to take radical measures, preceded by an in-depth analysis of the mechanisms and causes of the problem. The analysis shows the diversification of the demoralization phenomenon and, most often, the accumulation of risk factors for the emergence of the problem of social maladjustment, with the scarcity of the so-called protective factors. People with disabilities are in a particularly disadvantaged situation, often with a low degree of adaptation, exposed to unfavorable social situations. The greater the danger, the less favorable the environmental conditions - family and lack of support.
Research Aim: The aim of the research is to get to know the situation of a boy experiencing hearing impairment and manifesting a particularly intense, relatively permanent form of social maladjustment and the determinants of this situation. The diagnosis will be used to develop a proposal of actions supporting the improvement of the juvenile's functioning.
Method: The research is qualitative research using the case-by-case method. The technique of interview, obserwation technique and document analysis was used. The data was obtained through the use of an interview questionnaire, observation sweet and analysis of OZSS opinions.
Results: The results of the diagnosis indicate numerous and varied determinants of the demoralization of a young person with hearing impairment. Impaired efficiency causes limitations in functioning, exposes them to a low degree of adaptation, and in the case of an unfavorable family situation and the lack of adequate support, it led to social maladjustment.
Conclusion: The analysis of the juvenile's situation is the basis for drawing conclusions about the need to undertake decisive actions of a social rehabilitation, revalidation and preventive nature. Comprehensive actions are able to change the functioning of a person whose biography contains unfavorable factors.
Keywords
Full Text:
PDF (Język Polski)References
Borucka, A. (2011). Koncepcja resilience. Podstawowe założenia i nurty badań, W: W. Junik (red.). Resilience (s. 11-28). Warszawa: Parpamedia.
Borowski, R., Wysocki, D. (2001). Instytucje wychowania resocjalizującego. Płock: Novum.
Chrzanowska, I. (2015). Pedagogika specjalna. Od tradycji do współczesności. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Dziemidowicz, C. (1996). Dziecko głuche i język ojczysty. Traktat o rozwoju języka w całkowitej ciszy. Bydgoszcz: Tanan.
Dryżałowska, G. (1997). Rozwój językowy dziecka z uszkodzonym słuchem a integracja edukacyjna. Model kształcenia integracyjnego. Warszawa: Wyd. UW.
Dryżałowska, G. (2004). Niepełnosprawność. W: T. Pilch (red.). Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku (s.646-649). Warszawa: Wyd. Akademickie Żak.
Eckert, U. (1997), Pedagogika niesłyszących i niedosłyszących – surdopedagogika, W: W. Dykcik (red.). Pedagogika specjalna (s. 167-179). Poznań: Wyd.Naukowe UAM.
Gałkowski, T. (red.). (1986). Encyklopedyczny słownik rehabilitacji. Warszawa: Wyd. PZWL.
Garmezy, N. i in. (1984). The study of stress and competence in children: A building block for developmental psychopathology. Child Development, 55, 95-111.
Garmezy, N. (1985). Stres-resistant children: The search for protective factors, W: J. Stevenson (red.). Recent research in developmental Psychopathology (s. 213-234). Oxford-New York-Toronto-Sydney-Paris-Frankfurt: Pergamon Press.
Gaś, Z.B. (1995). Rodzina a uzależnienia. Lublin: Wyd. UMCS.
Gaś, Z.B. (2006). Profilaktyka w szkole. Warszawa: Wyd. WSiP.
International Classification of Impairments, Disabilities and Handicaps. (1980). Word Health Organization, Geneve.
Jessor, R., Jessor, S. (1977). Problem behavior and psychological development: a longitudinal study of youth. New York: Academic Press.
Jessor, R. (1987). Problem-Behawior Theory, Psychological Development, and Adolescent Problem Drinking. British Journal of Addiction, 82, 331-342.
Jessor, R. (1998). New perspectives on adolescent risk behawiour, W: R. Jessor (red.). New perspectives on adolescent risk behawiour (s. 1-10). Cambridge: Cambridge Uniwersity Press.
Kowalik, S. (1996). Psychospołeczne podstawy rehabilitacji osób niepełnosprawnych. Warszawa: Interart.
Lipińska-Lokś, J. (2011). Zmiany stosunków między dziećmi pełnosprawnymi i dziećmi z niepełnosprawnością w klasach integracyjnych. Zielona Góra: Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego.
Klaus, W. (2009). Dziecko przed sądem. Wymiar sprawiedliwości wobec przestępczości młodszych nieletnich. Warszawa: Wyd. WaiP.
Maciarz, A. (1992). Uczniowie niepełnosprawni w szkole powszechnej. Poradnik dla nauczycieli. Warszawa: Wyd. WSiP.
Maciarz, A. (2005). Mały leksykon pedagoga specjalnego. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Plichta, P., Jagoszewska, I., Gładyszewska-Cylulko, J., Szczupał, B., Drzazga, A., Cytowska, B. (2017). Specjalne potrzeby edukacyjne uczniów z niepełno sprawnościami. Charakterystyka, specyfika edukacji i wsparcie. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Ostrowska, K. (2008). Pedagogika resocjalizacyjna. W kierunku nowej specjalności psychologii. Warszawa: Wyd. Fraszka Edukacyjna.
Podgórska-Jachnik, D. (2013). Głusi. Emancypacje. Łódź: Wydawnictwo Naukowe WSP.
Pytka, L. (2001). Pedagogika resocjalizacyjna. Wybrane zagadnienia teoretyczne, diagnostyczne i metodyczne. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej im. M. Grzegorzewskiej.
Rajewska de Mezer, J. (2009). Sytuacja rodzinna nieletnich sprawców czynów karalnych i świadczących o demoralizacji, wobec których orzeczono środek poprawczy, W: A. Jaworska (red.). Resocjalizacja. Zagadnienia prawne, społeczne i metodyczne (s. 297-305). Kraków: Impuls.
Rutter, M. (1987). Psychosocial Resilience and Protective Mechanism. American Journal Orthopsychiatric, 57, 3, 598-611.
Szczepankowski, B. (1999). Niesłyszący – głusi – głuchoniemi. Wyrównywanie szans. Warszawa: Wyd. WSiP.
Szymański, A. (2010). Niedostosowanie społeczne dzieci i młodzieży. Wybrane problemy. Warszawa: Wyd. Komandor.
Ustawa z dnia 5 sierpnia 2015 r. o opiniodawczych zespołach sądowych specjalistów Dz.U. Poz. 1418. Pobrane 14.11.2020 z: https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp? id=WDU20150001418.
Ustawa z dnia 26 października 1982 r. o postępowaniu w sprawach nieletnich (Dz.U. 2010, nr 33, poz. 178).
Urban, B. (2000). Zachowania dewiacyjne młodzieży. Kraków: Wyd. UJ.
Urban, B. (2008). Zaburzenia w zachowaniu i niedostosowanie społeczne w świetle współczesnych wyników badań, W: B. Urban. J.M. Stanik (red.). Resocjalizacja (s. 136-167), tom 1. Warszawa: Wyd. PWN.
Wałecki, M. (2013). Sądowo-psychiatryczne aspekty zaburzeń zachowania, W: A. Kołakowski (red.). Zaburzenia zachowania u dzieci. Teoria i praktyka, (s. 356-362). Sopot: Wyd. GWP.
Wojciechowski, F. (2009). Interakcje osób niepełnosprawnych w przestrzeni edukacyjnej, W: G. Dryżałowska, H. Żuraw (red.). Trwałość i zmiana w pedagogice specjalnej (s. 121-139). Warszawa: Wyd. Akademickie Żak.
Wysocka, E. (2008). Diagnoza w resocjalizacji. Obszary problemowe i modele rozwiązań w ujęciu psychopedagogicznym. Warszawa: Wyd. PWN.
Zajączkowski, K. (2000). Profilaktyka zachowań dewiacyjnych dzieci i młodzieży. Toruń: Wyd. Adam Marszałek.
Zarządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 1 lutego 2016 r. w sprawie standardów metodologii opiniowania w opiniodawczych zespołach sądowych specjalistów (Dz. Urz. z 2016 r. poz. 76 z późn. zm.).
http//przemysl.idn.org.pl/files/zaburzenia-sluchu.doc., dostęp: 22.09.2020.
DOI: http://dx.doi.org/10.17951/lrp.2021.40.3.199-217
Date of publication: 2021-11-23 10:35:49
Date of submission: 2021-04-22 15:38:48
Statistics
Indicators
Copyright (c) 2021 Jolanta Bożena Lipińska-Lokś, Lidia Wawryk
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.