Graphomotor Skills of Students with Mild Intellectual Disability
Abstract
Wprowadzenie: Umiejętności grafomotoryczne dzieci w wieku szkolnym są procesem trudnym i długotrwałym, a jego zakłócenie prowadzi do poważnych problemów nie tylko związanym z samym procesem pisania, ale także zakłóca czysto akademickie możliwości uczenia się. Dla uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną pisanie jest trudniejszym wyzwaniem ze względu na ograniczenia poznawcze i percepcyjno-motoryczne.
Cel badań: Celem badań była diagnoza sprawności grafomotorycznej uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną.
Metoda badań: Badaniami objęto 30 uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, uczęszczających do klas II i III szkół podstawowych. Do oceny sprawności grafomotorycznej badanych uczniów zastosowano Skalę oceny sprawności grafomotorycznych SOSG autorstwa Anety Domagały i Urszuli Mireckiej (2017). Skala ta jest narzędziem diagnostycznym służącym do oceny zarówno techniki czynności grafomotorycznych, jak i oceny wytworów czynności grafomotorycznych.
Wyniki: Badania wykazały u dzieci z niepełnosprawnością intelektualną zaburzenia w zakresie trzymania narzędzia pisarskiego, postawie siedzącej podczas pisania, tempem wykonywania czynności grafomotorycznych i związanym z tym dużym stopniem męczliwości, nieprawidłowym naciskiem narzędzia pisarskiego i stabilnością linii, zaburzeniami proporcji w obrębie liter i znaków literopodobnych, wielkością i pochyleniem liter i znaków literopodobnych w strukturze wzoru, pochylenia i wielkości pisma i wzorów literopodobnych, nieprawidłowych odstępów między wyrazami/jednostkami składowymi wzorów literopodobnych, trudnością w utrzymaniu pisma/wzorów w liniaturze oraz usytuowania tekstu i wzorów w układzie poziomym i pionowym
Wnioski: Zaprezentowane wyniki i wiedza badacza sugerują wiele trudności, które mogły doprowadzić do tego typu błędów grafomotorycznych – dlatego w pierwszej kolejności terapia powinna oprzeć się na ćwiczeniach uwzględniających stymulację dużej motoryki, integrację odruchów tonicznych, regulację napięcia mięśniowego, ćwiczenia usprawniające praksję w zakresie dużej i małej motoryki, nie pomijając jednocześnie umiejętności percepcyjnych i koordynacji wzrokowo-ruchowej.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Bartkiewicz, W., Giczewska, A. (2012). Terapia ręki (nieopublikowane materiały szkoleniowe).
Bogdanowicz, M. (2009). Przygotowanie do nauki pisania. Ćwiczenia grafomotoryczne według Hany Tymichovej. Gdańsk: Harmonia
Donica, D., Goins, A., Wagner, L. (2013). Effectiveness of Handwriting Readiness Programs on Postural Control, Hand Control, and Letter and Number Formation in Head Start Classrooms. Journal of Occupational Therapy Schools & Early Intervention 6(2):81-93
DOI:10.1080/19411243.2013.810938
Domagała, A., Mirecka, U. (2010). Grafomotoryka a kształtowanie się sprawności ortograficznych. Problemy w edukacji szkolnej, Annales UMCS sectio FF Philologiae, XXVIII, 1, 99-111.
Domagała, A., Mirecka, U. (2017). Skala oceny sprawności grafomotorycznych SOSG. Gdańsk: PTPiP
Grindle, C., Cianfaglione, R., Corbel, L., Goyen, E. (2017). Teaching handwriting skills to children with intellectual disabilities using an adapted handwriting programme: HANDWRITING WITHOUT TEARS. Support for Learning 32(4):313-336
DOI:10.1111/1467-9604.12178
Kaczorowska-Bray, K. (2017), Umiejętność pisania i czytania w grupie osób z niepełnosprawnością intelektualną. W: Kaczorowska-Bray, K., Kompetencja i sprawność językowa dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu znacznym, umiarkowanym i lekkim, Gdańsk: UG
Karga, M. (2008). Nieopublikowane materiały szkoleniowe. Neurobiologiczne podstawy procesów integracji sensorycznej i podstawowa ich ocena.
Maurer, A (1991) Terapia trudności w nauce czytania i pisania u dzieci upośledzonych umysłowo. Kraków: Wydawnictwo Naukowe WSP
No, B., Choi, N. (2021). Differences in Graphomotor Skills by the Writing Medium and Children’s Gende. Education Sciences 11(4):162. DOI:10.3390/educsci11040162
Piotrowska-Madej, K., Żychowicz, A. (2018). Smart Hand Model. Diagnoza i terapia ręki u dzieci. Gdańsk: Harmonia
Rocławska-Daniluk, M. (2009), Czytanie i pisanie, Gdańsk: UG
Swärd, A.K., Karlsson, A. (2020). Students With Intellectual Disability Learn How to Write With Motivation and Joy, Psychology Research, Vol. 10, No. 11, 423-437, DOI:10.17265/2159-5542/2020.11.001
Zakrzewska, B. (2005). Trudności w czytaniu i pisaniu. Modele ćwiczeń. Warszawa: WSiP
DOI: http://dx.doi.org/10.17951/lrp.2021.40.3.157-177
Date of publication: 2021-11-23 10:35:45
Date of submission: 2021-07-30 15:13:03
Statistics
Indicators
Copyright (c) 2021
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.