Psychomotor Functioning of Students with Mild Intellectual Disability at a Younger School Age in the Opinion of Parents and Teachers
Abstract
Introduction: Knowledge about the regularities of psychomotor development and the factors differentiating children individually determine the effects of didactic and educational work. It is the parent's acceptance, interest and attention devoted to the child, as well as parental experiences and competences that will determine the awareness of the actual developmental possibilities of the child. The teacher has the right and duty to observe the child in a multifaceted manner, as well as the forms of his actions and activities.
Research Aim: The aim of the study is to find out the opinions of parents and teachers on the psychomotor functioning of students with mild intellectual disabilities at a younger school age.
Method: Due to the qualitative nature of the research, the research method used was an interview with the use of the auxiliary tool: Short Child Development Scale developed by Magdalena Chrzan-Dętkoś
Results: Both parents and teachers evaluate children below their biological age, with smaller disproportions in the assessment visible among second-graders and mainly related to cognitive and emotional skills. Both parents and teachers evaluate motor development in a similar way, and it is the area that is the least disturbed in comparison to cognitive, emotional and speech development.
Conclusion: Parents of children with mild intellectual disability are aware of their children's developmental delays, but the knowledge of cognitive development, proper communication and emotional development differs from the knowledge of teachers. This may be due to different observations of children's behavior at home, other forms of working, a lack of sufficient knowledge. Teachers pay more attention to the features of cognitive development important from the point of view of the effectiveness of educational interactions.
Keywords
Full Text:
PDF (Język Polski)References
Chrzan-Dętkoś, M. (2016). Krótka Skala Rozwoju Dziecka KSRD. Gdańsk: Wydawnictwo Pracownia Testów Psychologicznych i Pedagogicznych
Chrzanowska, I. (2015). Pedagogika specjalna. Od tradycji do współczesności. Kraków: Impuls
Głodkowska, J. (2012). Konstruowanie umysłowej reprezentacji świata. Diagnoza, możliwości rozwojowe i edukacyjne dzieci z lekką niepełnosprawnością intelektualną w aspekcie stałości i zmienności w pedagogice specjalnej. Kraków: Impuls
Kaczorowska-Bray, K., (2012). Zaburzenia komunikacji językowej w grupie osób z niepełnosprawnością intelektualną. W: J. J. Błeszyński, K. Kaczorowska-Bray (red.), Diagnoza i terapia logopedyczna osób z niepełnosprawnością intelektualną. Teoretyczne determinanty problemu. Gdańsk: Harmonia Universalis, s. 36-64
Kaczorowska-Bray, K. (2017). Kompetencja i sprawność językowa dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu znacznym, umiarkowanym i lekkim. Gdańsk: UG
Kazanowski, Z.(2003). Środowisko rodzinne młodzieży niepełnosprawnej intelektualnie w stopniu lekkim. Lublin: UMCS
Kirenko, J., Parchomiuk, M. (2006). Edukacja i rehabilitacja osób z upośledzeniem umysłowym. Lublin: Wyd. Akad. WSSP.
Kościelak, R.(1996). Funkcjonowanie psychospołeczne osób niepełnosprawnych umysłowo. Warszawa: WSiP.
Kulesza, E. M. (2004). Rozwój poznawczy dzieci z lekkim i umiarkowanym stopniem upośledzenia umysłowego – diagnoza i wspomaganie. Studia empiryczne. Warszawa: APS
Nęcka, E. (2005). Inteligencja: geneza, struktura, funkcje. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne
Obuchowska, I. (2008). Dzieci upośledzone umysłowo w stopniu lekkim. w: Obuchowska I. (red.), Dziecko niepełnosprawne w rodzinie. Warszawa: WSiP
Palak, Z. (2008). Kompetencje pedagoga specjalnego. Aktualne wyzwania teorii i praktyki. Lublin: UMCS
Palak, Z. (2001). Pedagogika specjalna w reformowanym ustroju edukacyjnym. Lublin: UMCS
Pilecka, W. (2004). Psychoruchowy rozwój dzieci o obniżonej sprawności umysłowej. W: W. Pilecka, J. Pilecki (red.). Stymulacja psychoruchowego rozwoju dzieci o obniżonej sprawności umysłowej (s. 9-34). Kraków: AP
Siwek, S. (2007). Upośledzenie umysłowe. W: A. R. Borkowska, Ł. Domańska (red.). Neuropsychologia kliniczna dziecka (s. 56-66). Warszawa: PWN.
Tarkowski, Z. (2003). Zaburzenia mowy dzieci upośledzonych umysłowo. w: T. Gałkowski, G. Jastrzębowska, Logopedia. Pytania i odpowiedzi. t 2 (s. 203-209) . Opole: UO
Tkaczyk, G.(2001). Kształcenie myślenia dzieci w kontekście konwencjonalnych oddziaływań rewalidacyjnych. w: Kosakowski C. (red.). Nauczanie i wychowanie osób lekko upośledzonych umysłowo. Toruń: Akapit
Wątorek, A. (2014). Kompetencja językowa uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną. Kraków: NOMOS
Wieczorek, M., Kuriata, B. (2013). Rozwój psychofizyczny młodzieży z lekką niepełnosprawnością intelektualną w aspekcie asymetrii czynnościowej wybranych zdolności motorycznych. Rozprawy Naukowe . 2013, Vol. 40, (s. 99-105)
Wyczesany, J. (2006). Praca z uczniem z globalnym obniżeniem sprawności intelektualnej. w: M Klaczak, P. Majewicz (red.). Diagnoza i rewalidacja indywidualna dziecka ze specjalnymi potrzebami edykacyjnymi. Kraków: AP
Jankowicz-Szymańska, A., Wojtanowski, W., Chronowski, M., Ridan, T. (2011). Porównanie motoryczności dzieci pełnosprawnych, niesłyszących i niepełnosprawnych intelektualnie w stopniu lekkim. Niepełnosprawność i Rehabilitacja. - R. 11, nr 1 (2011), s. 55—67
Wyczesany, J.(2012). Wybrane aspekty diagnozy i terapii osób niepełnosprawnością intelektualną. w: K. Bobińska, T. Pietras, P Gałecki (red.), Niepełnosprawność intelektualna – etiopatogeneza, epidemiologia, diagnoza, terapia. Wrocław: Continuo
Zasępa, E. (2017). Osoba z niepełnosprawnością intelektualną. Procesy poznawcze. Kraków: Impuls
Silverman, D. (2008). Prowadzenie badań jakościowych, Warszawa: PWN
DOI: http://dx.doi.org/10.17951/lrp.2021.40.4.275-289
Date of publication: 2021-12-31 11:13:15
Date of submission: 2021-11-16 22:35:45
Statistics
Indicators
Copyright (c) 2021 Magdalena Wójcik
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.