Self-Esteem and the Sense of Loneliness in Young Adults
Abstract
Introduction: The rapidly-growing sense of loneliness should be regarded as one of the key challenges of the modern world, which we cannot approach with negligence. How young people cope with loneliness, and how they experience and perceive it, strongly depends on their subjective perception of themselves, their self-esteem and self-concept.
Research Aim: This paper presents the author’s own study which was aimed at analysing the relationship between self-esteem and the sense of loneliness among young adults. The study involved 314 people aged between 18 and 33.
Method: The diagnostic survey method was used along with the following research tools: the Rosenberg Self-Esteem Scale (SES), and the Revised R-Scale ‒ UCLA.
Results: The average global self-esteem score was M = 27.7, out of 40 points possible, with the minimum score of 10 points. The results of the study reveal that nearly 50% of the respondents are characterised by very low or low self-esteem (154 respondents). More than 20% of the respondents (69 people) represent an average level of self-esteem, while high and very high levels of self-esteem are reported by nearly 30% of the respondents (91 people). The average overall score for the analyses of the sense of loneliness among young adults was M = 41, out of 80 points possible, with the minimum score of 20 points. As regards individual aspects of the sense of loneliness, the scores ranked low or average. The analyses performed in the study reveal that there is a negative correlation between the variables analysed, meaning that higher levels of self-esteem are accompanied by a lower sense of loneliness among young adults.
Conclusion: The results of this study provide an important premise for undertaking preventive and therapeutic interventions aimed at young adults, to prevent and reduce their levels of perceived loneliness.
Keywords
Full Text:
PDF (Język Polski)References
Baumeister, R.F., Campbell, J.D., Krueger, J.I., Vohs, K.D. (2003). Does high self- esteem cause better performance, interpersonal success, happiness, or healthier lifestyles? Psychological Science in the Public Interest, 4(1), s. 1–44. https://doi.org/10.1111/1529-1006.01431
Boomsma, D., Willemsen, G., Dolan,C., Hawkley, L., Cacioppo, J. (2005). Genetic and environmental contributions to loneliness in adults: the Netherlands twin register study. Behavior Genetics, 35(6), 745-52. http://doi.org/10.1007/s10519-005-6040-8
Branden, N. (2012). 6 filarów poczucia własnej wartości. Feeria.
Byra, S., Parchomiuk, M. (2009). Osobowościowe i społeczne uwarunkowania radzenia sobie ze stresem przez studentów pierwszego roku. Wyd. UMCS.
Cacioppo, J.T., Cacioppo, S., Adler, A.B., Lester P.B., McGurk, D., Thomas, J.L., Chen,H.Y. (2016). The Cultural Context of Loneliness: Risk Factors in Active Duty Soldiers. Journal of Social and Clinical Psychology, 35 (10), 865-882. https://doi.org/10.1521/jscp.2016.35.10.865
Dołęga, Z. (2003). Samotność młodzieży – analiza teoretyczna i studia empiryczne. Wyd. Uniwersytetu Śląskiego.
Dołęga, Z. (2020a). Poczucie samotności jako moderator przebiegu kryzysów sytuacyjnych, rozwojowych i egzystencjalnych. Psychologia Rozwojowa, 25 (3), 89–99. http://doi.org/10.4467/20843879PR.20.021.13158
Dołęga, Z. (2020b). Biedy i bogactwo samotności. Studium psychologiczne. Difin.
Domeracki, P., Tyburski, W. (2006). Zrozumieć samotność. Studium interdyscyplinarne. Wyd. Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.
Domurat, M. (2012). O różnych mianach samooceny. W W. J. Paluchowski, A. Bujacz, P. Haładziński, L. Kaczmark (Red.), Nowoczesne metody badawcze w psychologii (s. 223-231). Wyd. Naukowe Wydziały Nauk Społecznych UAM.
Dzwonkowska, I., Lachowicz – Tabaczek, K., Łaguna, M. (2008). Samoocena i jej pomiar. Polska adaptacja skali SES M. Rosenberga. Pracownia Testów Psychologicznych.
Fila-Jankowska, A. (2009). Samoocena autentyczna. Co ukrywamy sami przed sobą. Wydawnictwo Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej Academica.
Gaś, Z.B. (2013). Człowiek na rozdrożu. Zrozumieć, aby pomóc. Wyższa Szkoła Ekonomii i Innowacji.
Grabowiec, A. (2018). Samoocena młodzieży z rodzin z problemem alkoholowym. Wychowanie w Rodzinie, XVIII (2), 325-337. http://doi.org/10.34616/wwr20182.325.337
Guła – Kubiszewska, H., Lewandowski, M. (2007). Jak rozwijać samowiedzę uczestnika kultury fizycznej przewodnik dla studentów i nauczycieli. Wyd. Akademii Wychowania Fizycznego.
Huflejt-Łukasik, M. (2010). Ja i procesy samoregulacji. Różnice między zdrowiem a zaburzeniami psychicznymi. Wyd. Naukowe Scholar.
Jastrzębski, A. (2018). Lecząca, oczyszczająca i integrująca rola samotności w życiu człowieka. W M. Gajewski, Z. Dołęga (Red.), Społeczne i osobiste przestrzenie samotności (s. 41-51). Oficyna Wydawnicza von Velke.
Kirenko, J., Wiatrowska, A. (2015). Otyłość. Przystosowanie i uwarunkowania. Wyd. UMCS.
Kostić, N., Solaković, Š. (2020). Loneliness of high school and college students: The relation of socio-demographic characteristics and self-esteem with loneliness. Human Research in Rehabilitation The International Journal for education/rehabilitation and psychosocial research, 10(1), 31–40. http://doi.org/10.21554/hrr.042004
Kulczycki, M. (1998). Rozważania wokół zagadnień psychologicznego poradnictwa życiowego. Prace Psychologiczne, XLIX, Acta Universitatis Wratislaviensis, 2044, s.14-16.
Kwiatkowska, M.M., Rogoza, R., Kwiatkowska, K. (2018). Analysis of the psychometric properties of the Revised UCLA Loneliness Scale in a Polish adolescent sample. Current Issues in Personality Psychology, 6(2), 164-170. https://doi.org/10.5114/cipp.2017.69681
Lake, T. (1993). Samotność. Jak sobie z nią radzić. Książka i Wiedza.
Leary, M. (2003). Wywieranie wrażenia na innych. GWP.
Łaguna, M., Lachowicz – Tabaczek, K., Dzwonkowska, I. (2007). Skala samooceny SES Morrisa Rosenberga – polska adaptacja metody. Psychologia Społeczna, 2(4), 164-176.
Łobocki, M. (2006). Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych. Impuls.
Maszke, A.W. (2008). Metody i techniki badań pedagogicznych. Wyd. Uniwersytetu Rzeszowskiego.
Matusiak, A. (2002). Samotność chciana i niechciana. Wyd. eSPe.
Mikkelsen, H.T., Haraldstad, K., Helseth, S., Skarstein, S., Småstuen, M.C., Rohde, G. (2020). Health-related quality of life is strongly associated with self-efficacy, self-esteem, loneliness, and stress in 14-15-year-old adolescents: A cross-sectional study. Health Qual Life Outcomes, 18(1), 352. http://doi.org/10.1186/s12955-020-01585-9
Olearczyk, T. (2022). Samotność człowieka jako doświadczenie osobowe. Próba typizacji zjawiska. Teologia i Moralność, 17, 2(32), s. 295-315. http://doi.org/10.14746/TIM.2022.32.2.17
Orzelska, J. (2011). W stronę pedagogiki samotności. Wyd. Adam Marszałek.
Russell, D., Peplau, L.A., Cutrona, C.E. (1980). The Revised UCLA Loneliness Scale: Concurrent and Discriminant Validity Evidence. Journal of Personality and Social Psychology, 39(3), 472-480. http://doi.org/10.1037/0022-3514.39.3.472
Seema, G.B., Venkatesh Kumar, G. (2017). Self-esteem and social anxiety in adolescent students. Indian Journal of Positive Psychology, 8(3), 435–438. https://doi.org/10.15614/ijpp%2F2017%2Fv8i3%2F162018
Słomka-Michalak, K. (2010). Metody i techniki badania samooceny – próba przedstawienia skróconej wersji kwestionariusza do badania samooceny jaki jesteś?
Pauliny Sears. W A. Wojnarska (Red.), Diagnostyka resocjalizacyjna. Wybrane zagadnienia (s. 121-129). Wyd. UMCS.
Stochła – Smalarz, P., Gosztyła, T. (2021). Samoocena oraz poczucie samotności rodzeństwa dzieci i młodzieży z zaburzeniami neurorozwojowymi. Człowiek Niepełnosprawność - Społeczeństwo, 3(53), 95–105. http://doi.org/10.5604/01.3001.0015.6013
Szafrańska, K. (2017). Problematyka samotności i poczucie osamotnienia młodzieży wychowanków młodzieżowych ośrodków wychowawczych. Resocjalizacja Polska, (13)193, 193-210. http://doi.org/10.22432/pjsr.2017.13.13
Turner, J. S., Helms, D. B. (1999). Rozwój człowieka. WSiP.
Turowska, A. (2008). Znaczenie samooceny w funkcjonowaniu społecznym – na przykładzie młodzieży maturalnej. Kultura i Edukacja, 2(66), 151-161.
Turowska, A. (2010). Samoocena, orientacje społeczne i orientacje kontroli. Studium literaturowe. Kwartalnik Pedagogiczny, nr 3 (217), s. 61-83.
Wasilewska – Ostrowska, K.M. (Red.). (2019). Różne oblicza samotności. Konteksty pedagogiczne. Difin.
Wasilewska – Ostrowska, K. (2018). Chroniczna samotność jako czynnik ryzyka zachowań autodestrukcyjnych wśród młodzieży. Dziecko Krzywdzone. Teoria, Badania, Praktyka, 17/3, 63-74.
Weiss, R. S. (1973). Loneliness: The experience ofemotional and social isolation. MIT Press.
Wojciszke, B. (2004). Człowiek wśród ludzi. Zarys psychologii społecznej. Scholar.
Wrótniak, J. (2020). Doświadczanie samotności przez młodych dorosłych. Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze, 5, s. 68–79. http://doi.org/10.5604/01.3001.0014.1171
Yanguas, J., Pinazo-Henandis, S. & Tarazona-Santabalbina, F. (2018). The complexity of loneliness. Acta Bio Medica: Atenei Parmensis, 89(2), 302. http://doi.org/10.23750/abm.v89i2.7404
Źródła internetowe:
Jankowska, M. (2022). Samotność. W RAPORT. Poczucie samotności wśród dorosłych Polaków. Pokolenia Instytut https://instytutpokolenia.pl/pdf/SAMOTNOSC_14.11.pdf
Szeląg-Jarosz, P. (2021). Samotność: szansa czy ograniczenie? Jak sobie poradzić z samotnością?. Pobrane 10, lipca, 2023 z: https://www.poradnikzdrowie.pl/psychologia/emocje/samotnosc-definicja-jak-sobie-radzic-z-samotnoscia-aa-rEWg-417t-3krX.html
DOI: http://dx.doi.org/10.17951/lrp.2024.43.1.107-124
Date of publication: 2024-05-10 09:15:43
Date of submission: 2023-07-24 13:36:44
Statistics
Indicators
Copyright (c) 2024 Joanna Wrótniak
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.