Parents and Teachers in the Process of Functional Assessment - on the Example of Adaptive Skills of Children and Adolescents with Hearing Impairment
Abstract
Introduction: Functional assessment is an important factor for audiological and medical evaluation of children and adolescents with hearing impairment.
Research Aim: The purpose of the research is to present the new position of teachers and parents in the functional assessment process on the basis of the procedure and results of the study of adaptive behavior of 70 children and adolescents with prelingual hearing impairment.
Method: The research was done on the basis of observation of children and adolescents by their parents and teachers, using the ABAS-3 tool.
Results: Comparison of the results of the parents' and teachers' observations (especially statistically significant differences in these observations) indicates the need for multifaceted assessment of student functioning by different people, both parents and teachers.
Conclusions: The results provide important recommendations for analyzing the sources of differences in assessing the functioning of children and adolescents and for preparing parents and teachers to participate in the functional assessment process.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Bieńkowska K.I., Domagała-Zyśk E. (2023, w recenzji). Adaptive skills of hard of hearing children and youth and their parents general self-efficacy and parenting self-efficacy.
Bieńkowska, K., Zaborniak-Sobczak, M. (2015). Significance of rehabilitation,camps in audition and speech therapy of children with hearingimpairment. New Educational Review, 39, 179–189.
Domagała-Zyśk E., Bieńkowska K.I. (2022). Standardy oceny funkcjonowania psychospołecznego dzieci i uczniów oraz planowania wsparcia edukacyjno-specjalistycznego - uszkodzenie słuchu. W W. Otrębski, K. Mariańczyk, A. Amilkiewicz-Marek, K.I. Bieńkowska, E. Domagała-Zyśk, B. Kostrubiec-Wojtachnio, B. Papuda-Dolińska, E. Pisula (2022). Standardy przebiegu oceny funkcjonalnej oraz planowania wsparcia edukacyjno-specjalistycznego (s. 13-26). Wydawnictwo KUL.
Domagała-Zyśk E., Knopik T., Oszwa U. (2017). Diagnoza funkcjonalna rozwoju społeczno-emocjonalnego uczniów w wieku 9-13 lat. Ośrodek Rozwoju Edukacji.
Domagała-Zyśk E., Mariańczyk K., Chrzanowska I., Czarnocka M., Jachimczak B., Olempska-Wysocka M., Otrębski W., Papuda-Dolińska B., Pawlak K., Podgórska-Jachnik D. (2022). Szkolna Ocena Funkcjonalna: Przebieg procesu w aspekcie oceny aktywności i uczestnictwa. Wydawnictwo KUL.
Dryżałowska, G. (2015). Integracja edukacyjna a integracja społeczna. Satysfakcja z życia osób niedosłyszących. Wydawnictwa UW.
Harrison P.L., Oakland T. (2002). Adaptive Behaviour System. San Antonio: Psychological Corporation.
Hollenweger J., Lienhard P. (2007). Konsultacje szkolne. Metodyka planowania działań wspierających oraz klasyfikacja działań z zakresu pedagogiki specjalnej. Bildungsdirektion Kanton Zürich (Resort Oświaty dla kantonu Zurych). Tłumaczenie: MEIN 2021, materiały wewnętrzne.
ICF (2001). International Classification of Functioning, Disability and Health. WHO.
Knopik T., Domagała-Zyśk E. (2021). Profil Rozwoju Emocjonalnego i Społecznego (PREiS) w nauczycielskiej ocenie funkcjonalnej. Edukacja, 2(157), 7-23.
Kosmalowa, J. (red.) (2001). Rehabilitacja dzieci i młodzieży z uszkodzonym narządem słuchu. Standardy, programy, projekty organizacyjne. Warszawa: Instytut Fizjologii i Patologii Słuchu.
Kruszyńska, M., Kochanek, K., Piłka, A., Skarżyński, H. (2013). Zależność pomiędzy wynikami badań przesiewowych wykonywanych w okresie noworodkowym i szkolnym. Nowa Audiofonologia, 2(4), 44-48.
Kunowski S. (1981). Podstawy współczesnej pedagogiki. Wydawnictwo Salezjańskie.
Oakland T., Harrison, P.L. (2008). Adaptive Behaviors and Skills: An Introduction. W Oakland T., Harrison, P.L Practical Resources for the Mental Health Professional. Adaptive Behavior Assessment System-II. Academic Press, 3-20. https://doi.org/10.1016/B978-012373586-7.00001-1
Olechnowicz H. (1997). Opowieści terapeutów. Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
Olechnowicz H. (2000). Drugie opowieści terapeutów. Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
Otrębski W., Domagała-Zyśk E., Sudoł A. (2019). ABAS-3 System Oceny Zachowań Adaptacyjnych. Podręcznik polski. Pracownia Testów Psychologicznych Polskiego Towarzystwa Psychologicznego.
Otrębski W., Mariańczyk K., Amilkiewicz-Marek A., Bieńkowska K.I., Domagała-Zyśk E., Kostrubiec-Wojtachnio B., Papuda-Dolińska B., Pisula E. (2022). Standardy przebiegu oceny funkcjonalnej oraz planowania wsparcia edukacyjno-specjalistycznego. Wydawnictwo KUL.
Orakcı, Ş. (2021). Teachers’ reflection and level of reflective thinking on the different dimensions of their teaching practice. International Journal of Modern Education Studies, 5(1), 118-149.
Percy-Smith, L., Tønning, T.L., Josvassen, J.L., Mikkelsen, J.H., Nissen, L., Dieleman, E., Hallstrøm, M., Cayé-Thomasen, P. (2018). Auditory verbal habilitation is associated with improved outcome for children with cochlear implant. Cochlear Implants International, 19(1), 38–45.
Kirenko J., Prokopiak A. (2020). ABAS-3 and the PAC-1 in the Study of Adaptive Behaviour of Children and Adolescents with Deeper Intellectual Disabilities. Przegląd Badań Edukacyjnych 2, 31, 43-60.
Rozporządzenie MEN w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach. 9.08.2017, (Dz. U. z 2023 r. poz. 1798, tekst jednolity 5 września 2023.
Ryan A., Webster R.S. (2019). Teacher Reflexivity: An Important Dimension of a Teacher’s Growth, W R. S. Webster, J. D. Whelen, Rethinking Reflection and Ethics for Teachers (ss. 65-80). Springer.
Skarżyński, P. H., Skarżyński, H., Świerniak, W., Czajka, N., Kochanek, K. (2023). Podsumowanie 12 lat realizacji programów badań przesiewowych słuchu wśród uczniów klas I i VI uczęszczających do szkół podstawowych w Warszawie. Nowa Audiofonologia, 12(1), 55-62.
Zgoda, M., Lorens, A., Obrycka, A., Skarżynski, H. (2019). Academic achievement of Polish children with cochlear implants at the end of their primary education. Journal of Hearing Science, 9(1), 25–31.
Zwierzchowska, A., Bieńkowska, K.I. (2016). Znaczenie interdyscyplinarnej terapii – sprawozdanie z turnusu rehabilitacyjnego dla dzieci z wadą słuchu w Sarbinowie 2016. Niepełnosprawności i Rehabilitacja, 16(3), 153-165.
DOI: http://dx.doi.org/10.17951/lrp.2024.43.2.89-108
Date of publication: 2024-09-05 10:36:40
Date of submission: 2023-09-22 22:16:51
Statistics
Indicators
Copyright (c) 2024 Katarzyna Ita Bienkowska, Ewa Zyśk
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.