Rehabilitation of women imprisoned for crimes committed on the violence background
Abstract
The primary objective of rehabilitational education is bringing to the individual’s proper adaptation to living in the society as well as formatting personality features, habits and behaviourin it that allow the individual independent and appropriate functioning in the society. Women who have committed various crimes on the violence background, in penitentiaries, are subjected to a wide range of actions aiming to develop a specific, intended change or modify aggressive behaviours. The basic forms of influence in this area are allowing for the contact with the family or being together mother and child in one prison, rehabilitation through work, participation in numerous treatment programs dedicated to people using violence and aggression as well as rewarding and penalizingaccording to the principles of economics point. Experiences of various penitentiaries prove the efficiency and the need to conduct such activities.
Keywords
Full Text:
PDF (Język Polski)References
Bilska. E., 2004, Jak Feniks z popiołów, czyli syndrom wypalenia zawodowego. „Niebieska Linia”, nr 4 [pozyskano z: http://www.niebieskalinia.pl/pismo/wydania/dostepne-artykuly/4422-jak-feniks-z-popiolow-czyli-syndrom-wypaleniazawodowego].
Błachut J., 2001, Płeć a przestępczość. W: J. Błachut, M.Szewczyk, J.Wójcikiewicz (red.), Nauka wobec przestępczości. Księga ku czci Prof. T. Hanauska. Kraków, Instytut Ekspertyz Sądowych.
Cabalski M., 2014, Przemoc stosowana przez kobiety. Studium kryminologiczne. Kraków, Impuls.
Gierowski J. K., 1989, Motywacja zabójstw. Kraków, Wydawnictwo AM.
Goldstein A.P, Glick B., Gibbs J. C., 2004, ART Program Zastępowania Agresji. Warszawa.
Goźlińska A., 2013, Kobieta-zbrodniarka, czyli problematyka przestępczości kobiet, opublikowano: http://krytyka.org/kobieta-zbrodniarka-czyli-problematykaprzestepczosci-kobiet/ [dostęp: 27.12.2015].
Kwieciński J., Waligóra B., 2007, Zatrudnienie w strategii readaptacji społecznej skazanych – na przykładzie Zakładu karnego we Wronkach. W: B. Skafiriak (red.), Pomoc postpenitencjarna w kontekście strategii działań resocjalizacyjnych. Kraków, Oficyna Wydawnicza Impuls.
Machel H., 2006, Sens i bezsens resocjalizacji penitencjarnej – casus polski. Studium penitencjarno-pedagogiczne. Kraków, Oficyna Wydawnicza Impuls.
Mellibruda J., Charakterystyka zjawiska przemocy w rodzinie, opublikowano: http://www.niebieskalinia.pl/przewodnik_ustawa/poradnik_eksperci_radza/01._Jerzy_Mellibruda.pdf [dostęp: 27.12.2015].
Morawski J., 2004, Trening Zastępowania Agresji w szkołach i placówkach systemu oświaty. Warszawa, Instytut Amity.
Pospiszyl I., 2008, Przemoc w rodzinie. W: B. Urban, J. M. Stanik (red.), Resocjalizacja. Warszawa, PWN.
Pospiszyl K., 2009, Resocjalizacja. Warszawa, Wydawnictwo Akademickie Żak.
Pospiszyl K., 1998, Resocjalizacja. Teoretyczne podstawy oraz przykłady programów oddziaływań. Warszawa, Wydawnictwo Akademickie Żak.
Potempska E., Kołodziejczyk A., 2001, Trening zastępowania agresji. Remedium, opublikowano: http://www.parpa.pl/download/trening1.pdf [dostęp 27.12.2015].
Pytka L., 1991, Pedagogika resocjalizacyjna. Wybrane zagadnienia teoretyczne i metodyczne. Warszawa, WSPS im. Marii Grzegorzewskiej.
Szymanowska A., 2004, Wykonywanie kary pozbawienia wolności w świetle wyników badań kryminologiczno-psychologicznych. W: W. F. Kozaczuk (red.), Resocjalizacja instytucjonalna: perspektywy i zagrożenia. Rzeszów, Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego.
DOI: http://dx.doi.org/10.17951/lrp.2016.35.2.131
Date of publication: 2017-05-10 11:12:16
Date of submission: 2016-07-28 12:19:47
Statistics
Indicators
Copyright (c) 2017 Lilianna Kurek
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.