So Distant or/and So Close? The Image of Czechs in the Perception of Polish Teachers

Anna Szafrańska

Abstract


Since joining the Schengen Area by Poland and the Czech Republic, their inhabitants have had the right to free moving. Undoubtedly, the location in the borderland is beneficial, due to the possibilities of implementing joint undertakings, which result e.g. from transfrontier agreements and the participation in some projects addressed to the residents of the countries divided/joint by the border. Borderland residence is favourable for establishing direct contacts with neighbours. In the presented study, some questions are raised concerning the knowledge the teachers living in the borderland have about their neighbours and the way in which the neighbours are described by them. The choice of teachers as the examined sample was purposeful, as they have the possibility to shape the neighbours’ image of their learners. Either in a conscious way or not, they can pass down the stereotypical image which they have, or the opposite – present the knowledge and image which will encourage learners to contacts with Czechs. Associations, stereotypes and prejudices largely determine the attitude to other nations and the way of undertaking actions. This is particularly important in the situation when the respondents can shape similar attitudes of other people – in this case, their learners.


Keywords


stereotypes, borderland, Czech Republic, teachers

Full Text:

PDF (Język Polski)

References


Kamińska-Feldman M.: Związki poznawczej indywiduacji z efektem asymetrii w spostrzeganiu dystansów Ja-Inni jako miara stereotypów społecznych. W: M. Lewicka (red.): Jednostka i społeczeństwo. Gdańsk 2002, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, s. 186-187.

Kapuściński R.: Lapidarium IV. Warszawa 2000, Wydawnictwo Czytelnik, s. 67.

Ogrodzka-Mazur E.: Stereotypy i uprzedzenia etniczne u dzieci w wieku wczesnoszkolnym – próba modyfikacji na przykładzie uczniów ze Śląska Cieszyńskiego. W: A. Paszko (red.): Edukacja międzykulturowa w Polsce na przełomie XX i XXI wieku. Kraków 2004, Wyd. Wojewódzka Biblioteka Publiczna w Krakowie, s. 69-79.

Rusek H.: Wyszehradzkie sąsiedztwa: Przypadek polsko-czeski. W: R. Zenderowski (red.): Europa Środkowa: wspólnota czy zbiorowość? Wrocław – Warszawa – Kraków 2004, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, s. 106.

Stephan W. G., Stephan C. W.: Wywieranie wpływu przez grupy. Psychologia relacji. Gdańsk 2007, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, s. 15-16.

Weigl B.: Uprzedzenia i stereotypy u dzieci. Diagnoza i modyfikacja. W: D. Doliński (red): Orientacje defensywne. Emocje – przekonania – zachowania. Opole 1994, Wyższa Szkoła Pedagogiczna im. Powstańców Śląskich w Opolu. Studia Monograficzne nr 213, s. 86.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/lrp.2017.36.3.81
Date of publication: 2018-07-02 14:37:16
Date of submission: 2017-02-03 17:45:22


Statistics


Total abstract view - 612
Downloads (from 2020-06-17) - PDF (Język Polski) - 712

Indicators





Copyright (c) 2018 Anna Szafrańska-Gajdzica

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.