Karol Szymanowski’s Music in the Perception and Creative Activities of Children at the Stage of Early Education
Abstract
The creative activity of children at pre-school and early-school age can take various forms and be evoked by means of specific measures. Music is considered one of the factors stimulating the imagination, and thus inspiring the creativity of children. The article presents the results of research on the children’s perception of Karol Szymanowski’s music. It analyzes their works of art and expression inspired by the composer’s selected works. The nalysis lead to the conclusion that children are open to musical experiences involving classical music, and are eager to undertake creative activities based on listened music.
Keywords
Full Text:
PDF (Język Polski)References
Frołowicz E., 2012, Aktywność muzyczna a zmiany rozwojowe dziecka. Gdańsk, Wydawnictwo Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki.
Kisiel M., 2000, Integracja muzyki i plastyki a rozwój wrażliwości estetycznej dzieci w wieku przedszkolnym. „Nauczyciel i Szkoła”, 2 (9), 191-204.
Krasoń K., 1996, Teatr dźwięku, obrazu i ruchu, czyli zabawa z poezją dla najmłodszych. W: Heska-Kwaśniewicz K., Socha I. (red.), Młody czytelnik w świecie książki, biblioteki i informacji. Katowice, Wydawnictwo UŚ.
Krasoń K., Mazepa-Domagała B., Przestrzenie sztuki dziecka: strategia intersemiotycznego i polisensorycznego wsparcia jednostek o obniżonej sprawności intelektualnej. Katowice, Librus.
Krasoń K., Mazepa-Domagała B., 2003, Przestrzenie sztuki dziecka: strategia intersemiotycznego i polisensorycznego wsparcia jednostek o obniżonej sprawności intelektualnej. Katowice, Librus.
Krzywoń D., 2008, Kraina Kreatywności. Sposoby przeciwdziałania rutynie w pracy z dziećmi poprzez ekspresję twórczą i artystyczną. Sosnowiec, Oficyna Wydawnicza Humanitas.
Lipska E., Przychodzińska M., 1991, Muzyka w nauczaniu początkowym. Metodyka. Warszawa, WSiP.
Majzner R., 2017, Percepcja muzyki przez dziecko - wybrane teoretyczne i metodyczne aspekty słuchania muzyki jako obszaru działalności edukacyjnej przedszkola. „Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze”, 8, 3-13.
Markiewicz L., 2005, Muzyka w szkole XXI wieku. Tradycja i współczesność. Katowice, Akademia Muzyczna im. K. Szymanowskiego.
Nęcka E., 2012, Psychologia twórczości. Gdańsk, GWP.
Parkita E., 2013, Muzyczna aktywność percepcyjna dzieci wieku przedszkolnym. „Studia Pedagogiczne. Problemy Społeczne, Edukacyjne i Artystyczne”, 22, 145-161.
Płóciennik E., 2010, Stymulowanie zdolności twórczych dziecka. Weryfikacja techniki obrazków dynamicznych. Łódź, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Prandecka D., 1999, Tworzenie – plastyka, ruch, słowo pod wpływem percepcji muzyki. W: Danel-Bobrzyk H. przy współudziale Uchyła-Zroski J. (red.), Muzyka w edukacji i wychowaniu. Katowice. Wydawnictwo UŚ, Katowice.
Sacher W., 2004, Słuchanie muzyki a kształtowanie emocjonalności dzieci. Katowice, Wydawnictwo UŚ.
Skowrońska A., 2008, Formy ekspresyjne jako przejaw aktywności twórczej dziecka. „Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce”, 4, 5-18.
Szatan E., 2017, Co dzieci myślą o muzyce? Interpretacja muzycznych i literackich treści utworu Sanctus w wypowiedziach dzieci. „Problemy Wczesnej Edukacji” 2(37), 77-87.
Szmidt K. J., 2007, Pedagogika twórczości. Gdańsk, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Szuścik U., 2000, Muzyka i obraz plastyczny. W: Dymara B. (red.), Dziecko w świecie muzyki. Kraków, Oficyna Wydawnicza Impuls.
Wasilewska A., 2013, Archetypy świata dziecięcego: światy wyobraźni w narracjach dzieci. Gdańsk, Harmonia Universalis.
Zieliński T.A., 1997, Szymanowski. Liryka i ekstaza. Kraków, PWM.
DOI: http://dx.doi.org/10.17951/lrp.2019.38.1.209-223
Date of publication: 2019-11-22 14:14:33
Date of submission: 2018-06-14 12:33:36
Statistics
Indicators
Copyright (c) 2019 Rafał Majzner
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.