A TEACHER FACING A CHILD'S HARM

Anna Grabowiec

Abstract


Among the various dysfunctions and pathologies affecting modern families, violence and alcoholism are particularly frequent and destructive. In the article, the author briefly presents the consequences of raising a family with an alcohol-related problem and experiencing violence from close relatives. Then she takes a reflection on the position and role of the school and teacher in the system of helping children from alcoholic families and child-victims of domestic violence.


Keywords


children; domestic violence; family with alcohol-related problem; teacher; school

Full Text:

PDF (Język Polski)

References


Brągiel J., 1996, Zrozumieć dziecko skrzywdzone. Opole, Wydawnictwo UO.

Cierpiałkowska L., 2010, Funkcjonowanie dzieci alkoholików – psychospołeczne źródła deficytów i zasobów. W: L. Cierpiałkowska, M. Ziarko, Psychologia uzależnień – alkoholizm. Warszawa, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, 253–288.

Gąsior K., Chodkiewicz J., 2015, Doświadczenia z dzieciństwa i aktywność neotyczna a nasilenie problemów psychicznych u dorosłych z rodzin z problemem alkoholowym. „Czasopismo Psychologiczne”, nr 2, 181–193.

Grzegorzewska I., 2011, Odporność psychiczna dzieci i młodzieży – wyzwanie dla współczesnej edukacji. „Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja”, nr 1, 37–51.

Iwaniec D., 2003, Krzywdzenie emocjonalne a zespół nieorganicznego zaburzenia roz­woju. „Dziecko Krzywdzone. Teoria, Badania, Praktyka”, nr 4, 24–39.

Izdebska A., Lewandowska K., 2012, Czynniki ryzyka krzywdzenia dzieci. „Dziecko Krzywdzone. Teoria, Badania, Praktyka”, nr 2, 116–132.

Jarosz E., 2015, Przemoc w wychowaniu. Między prawnym zakazem a społeczną akceptacją. Warszawa, Biuro Rzecznika Praw Dziecka.

Jarosz E., Nowak A., 2012, Dzieci ofiary przemocy w rodzinie. Warszawa, Biuro Rzecz-nika Praw Dziecka.

Kawula S., 2014, Rodzina o skumulowanych czynnikach patogennych. W: S. Kawula, J. Brągiel, A. Janke (red.), Pedagogika rodziny. Obszary i panorama problematyki. Toruń, Wydawnictwo Adam Marszałek, 115–152.

Kita B., 2011, Zadania pracowników szkoły w sytuacji rozpoznania lub podejrzenia krzyw­dzenia dziecka w rodzinie. W: J. Zmarzlik (red.), Przemoc w rodzicie wobec dziecka. Procedury interwencyjne w szkole. Warszawa, Ośrodek Rozwoju Edukacji, 69–81.

Kolankiewicz M., 2012, Zaniedbywanie dzieci. „Dziecko Krzywdzone. Teoria, Badania, Praktyka”, nr 2, 81–94.

Kwiatkowska H., 2012, Teoriopoznawcze implikacje związku teorii z praktyką w kształceniu akademickim nauczycieli. W: M. Urlińska, A. Uniewska, J. Horowski (red.), „Po życie sięgać nowe...”. Teoria a praktyka edukacyjna. Toruń, Wydawnictwo Adam Marszałek, 474–489.

Pacewicz A., Strzemieczny J., 1994, Pomoc psychologiczna dla dzieci alkoholików. W: A. Pacewicz (red.), Dzieci alkoholików. Jak je rozumieć, jak im pomagać. Warszawa, Agencja Informacji Użytkowej „Bivar”, 117–144.

Porąbaniec M., 2011, Działania pracowników socjalnych podejmowane na rzecz zapobie­gania zjawisku wykluczenia społecznego dzieci i młodzieży z rodzin dysfunkcyjnych. „Pedagogika Rodziny”, nr 1, 83–95.

Pospiszyl I., 1994, Przemoc w rodzinie. Warszawa, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.

Rostowska T., 2005, Transmisja międzypokoleniowa w rodzinie w zakresie wybranych wymiarów osobowości. Łódź, Wydawnictwo UŁ.

Przemoc w rodzinie, 2017, opublikowano: http://statystyka.policja.pl/st/wybrane-stat-ystyki/przemoc-w-rodzinie/50863,Przemoc-w-rodzinie.html [dostęp: 19.07.2018].

Ryś M., 2007, Rodzinne uwarunkowania psychospołeczne funkcjonowania Dorosłych Dzieci Alkoholików. Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.

Ryś M., 2011, Role pełnione w rodzinie z problemem alkoholowym a poczucie własnej wartości i relacje interpersonalne z najbliższymi u Dorosłych Dzieci Alkoholików. „Kwartalnik Naukowy Fides et Ratio”, nr 4, 93–130.

Seweryńska A.M., 2015, Uczeń z rodziny dysfunkcyjnej. Ostrów Wielkopolski, Wydawnictwo Perspektywa.

Sztander W., 1993, Dzieci w rodzinie z problemem alkoholowym. Warszawa, Instytut Psychologii Zdrowia i Trzeźwości.

Włodarczyk J., 2017, Przemoc wobec dzieci. „Dziecko Krzywdzone. Teoria, Badania, Praktyka”, nr 1, 192–213.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/lrp.2018.37.4.25-33
Date of publication: 2019-04-29 11:27:53
Date of submission: 2018-07-25 13:07:45


Statistics


Total abstract view - 2414
Downloads (from 2020-06-17) - PDF (Język Polski) - 1227

Indicators





Copyright (c) 2019 Anna Grabowiec

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.