Child and Childhood in the Perception of Children Finishing Pre-School and Early Childhood Education
Abstract
Child and childhood are categories that are difficult to define as they gain different meanings depending on changing historical periods, cultural and environmental circles and scientific theories developed within different scientific disciplines. These meanings significantly influence the situation of the child in society at a specific place and time, as well as the shape and quality of his relationships with adults and the life experiences he gains. The study presents a picture of a child and his childhood formed in the awareness of modern children finishing pre-school and early childhood education. The basis for this picture was an analysis of children’s responses to the questions asked during individual interviews.
Keywords
Full Text:
PDF (Język Polski)References
Appelt K., 2001, Dziecko i dzieciństwo w oczach dorosłego. W: D. Kornas-Biela (red.), Oblicza dzieciństwa. Lublin, Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego KUL.
Aries P., 2010, Historia dzieciństwa. Warszawa, Wydawnictwo Aletheia.
Didkowska B., 2015, Rysunek dziecka w wieku od 3 do 12 lat a język wizualny nowych mediów. Toruń, Wydawnictwo Naukowe UMK.
Konwencja o prawach dziecka (Dz.U. 1991, nr 120, poz. 526, art. 1).
Matyjas B., 2008, Oblicza dzieciństwa we współczesnych rodzinach polskich. W: B. Muchacka, K. Kraszewski (red.), Dziecko w świecie współczesnym. Kraków, Oficyna Wydawnicza Impuls.
Nowak J., 2013, Kategoria dzieciństwa i jej pedagogiczno-społeczne aspekty. „Rozprawy Naukowe i Zawodowe PWSZ w Elblągu”, z. 17.
Segiet K., 2011, Dziecko i jego dzieciństwo w perspektywie naukowego poznania i doświadczanie rzeczywistości. Poznań, Wydawnictwo Naukowe UAM.
Smolińska-Theiss B., 1993, Dzieciństwo w małym mieście. Warszawa, Wydawnictwo UW.
Smolińska-Theiss B., 2010, Rozwój badań nad dzieciństwem – przełomy i przejścia. „Chowanna”, nr 1.
Śliwerski B., 2007, Pedagogika dziecka. Studium pajdocentryzmu. Gdańsk, GWP.
Vasta R., Haith M.M., Miller S.A., 2004, Psychologia dziecka. Warszawa, WSiP.
Zazzo R., Mathon T., 1974, Zwierzyniec. W: R. Zazzo (red.), Metody psychologicznego badania dziecka. Warszawa, PZWL.
Zwiernik J., 2008, Nauczyciel wobec niejednoznaczności kategorii „dziecko”. W: B. Muchacka, K. Kraszewski (red.), Dziecko w świecie współczesnym. Kraków, Oficyna Wydawnicza Impuls.
DOI: http://dx.doi.org/10.17951/lrp.2018.37.1.95-109
Date of publication: 2018-11-06 13:36:58
Date of submission: 2018-11-06 13:00:04
Statistics
Indicators
Copyright (c) 2018 Sabina Guz
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.