The School’s Role in the Process of Constructing the Role of Pupil of Secondary Education

Renata Michalak

Abstract


Taking the role of the student of secondary education is connected with the necessity to learn new behaviors because existing and well mastered behaviors are ineffective. It initiates psychosocial changes. Adaptation to the role may be a form of development. However, it may cause difficulties when a student is experiencing only the external pressures and does not have appropriate resources and does not receive social support. The text shows the nature and importance of social support for students building the role on the secondary level. Additionally, it focuses on teachers’ tasks.


Keywords


building the role of pupil of secondary education; strategies of adaptation; adaptive support; the tasks of teachers; secondary education

Full Text:

PDF (Język Polski)

References


Appelt K., 2005, Wiek szkolny. Jak rozpoznać potencjał dziecka?. W: A.I. Brzezińska (red.), Psychologiczne portrety człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa. Gdańsk, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Brzezińska A., 2004, Społeczna psychologia rozwoju. Warszawa, Wydawnictwo Naukowe Scholar.

Brzezińska A.I., 2005, Jak skutecznie wspomagać rozwój?. W: A.I. Brzezińska (red.), Psychologiczne portrety człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa. Gdańsk, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Erikson E.H., 2004, Tożsamość a cykl życia. Poznań, Wydawnictwo Zysk i S-ka.

Hajnicz W., Konieczna A., 2013, Diagnozowanie kompetencji dzieci w procesie edukacyjnym. Warszawa, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.

Michalak R., Misiorna E., 2006, Konteksty dojrzałości szkolnej. W: Doradca Nauczyciela Sześciolatków. Warszawa, Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej.

Michalak R., 2013, Dziecko u progu edukacji przedmiotowej. Studium teoretycznoempiryczne. Poznań, Wydawnictwo Naukowe UAM.

Rychlewska K., 2006, Adaptacja dzieci do sytuacji szkolnej. „Edukacja i Dialog”, nr 3, 22–26.

Wilski M., 2011, Adaptacja uczniów do warunków szkoły. W: S. Kowalik (red.), Psychologia ucznia i nauczyciela: podręcznik akademicki. Warszawa, PWN.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/lrp.2018.37.1.111-128
Date of publication: 2018-11-06 13:36:59
Date of submission: 2018-11-06 13:05:19


Statistics


Total abstract view - 997
Downloads (from 2020-06-17) - PDF (Język Polski) - 755

Indicators





Copyright (c) 2018 Renata Michalak

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.