The Idea of Emancipatory Education in the Proposals of Students of Early Childhood Education
Abstract
The main aim of this article is to present the analysis of the approaches to the idea of emancipation in grades 1–3. The study was conducted by the second-year students of the second degree of pedagogy of early childhood. This article attempts to identify the values recognized by the authors of works to be important in early childhood education, preferred ways of achieving the goals and the teacher–student relationship. The results of analysis of educational projects enrich the research participants’ statements. The last part of the text are the conclusions.
Keywords
Full Text:
PDF (Język Polski)References
Brzezińska A., 2003, Psychologia wychowania. W: J. Strelau (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki. Jednostka w społeczeństwie i elementy psychologii stosowanej. Gdańsk, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Czerepaniak-Walczak M., 2015, Nauczyciel akademicki w i wobec akademickiej kultury edukacyjnej: ile praxis, ile techne? W: E.J. Kryńska, M. Głoskowska-Sołdatow, A. Kienig (red.), Kultura edukacji szkoły wyższej – różnorodne perspektywy. Na rozdrożu biurokratycznej arbitralności. Warszawa, Oficyna Wydawnicza Aspra-JR.
Czerepaniak-Walczak M., 1997, Student i zmiana: podmiot, przedmiot … czy ukryta rzeczywistość? „Pedagogika Szkoły Wyższej”, nr 9/10.
Czerepaniak-Walczak, M., 2006, Pedagogika emancypacyjna. Rozwój świadomości krytycznej człowieka. Gdańsk, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Delors J., 1998, Edukacja: jest w niej ukryty skarb: raport dla UNESCO Międzynarodowej Komisji do spraw edukacji dla XXI wieku. Warszawa, Stowarzyszenie Oświatowców Polskich.
Klus-Stańska D., 2010, Dydaktyka wobec chaosu pojęć i zdarzeń. Warszawa, Wydawnictwo Akademickie Żak.
Klus-Stańska D., 2009b, Dyskursy pedagogiki wczesnoszkolnej. W: D. Klus-Stańska, M. Szczepska-Pustkowska (red.), Pedagogika wczesnoszkolna – dyskursy, problemy, rozwiązania. Warszawa, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
Klus-Stańska D., 2008, Dziecko w pułapce wczesnej edukacji – perspektywy krytyki adaptacyjnej i emancypacyjnej. „Kwartalnik Pedagogiczny”, nr 4 (210).
Klus-Stańska D., Kruk J., 2009a, Tworzenie warunków dla rozwojowej zmiany poznawczej i konstruowania wiedzy przez dziecko. W: D. Klus-Stańska, M. Szczepska-Pustkowska (red.), Pedagogika wczesnoszkolna – dyskursy, problemy, rozwiązania. Warszawa, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
Kwaśnica R., 2015, Holistyczna szkoła całodniowa. W: J. Żakowski (red.), Reforma kulturowa 2020 – 2030 – 2040. Sukces wymaga zmian. Warszawa.
Kwieciński Z., 1995, Socjopatologia edukacji. Olecko-Białystok, Mazurska Wszechnica Nauczycielska, Trans Humana.
Lachowicz-Tabaczek K., 2004, Potoczne koncepcje świata i natury ludzkiej. Ich wpływ na poznanie i zachowanie. Gdańsk, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Leppert R., 1996, Potoczne teorie wychowania studentów pedagogiki. Bydgoszcz, Wydawnictwo Uczelniane WSP.
Maj A., 2014, Metoda projektów jako strategia wcielania w praktykę idei wyłaniającego się programu. „Problemy Wczesnej Edukacji”, nr 2(25).
Niemierko B., 2002, Ocenianie szkolne bez tajemnic. Warszawa, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
Sajdak A., 2013, Paradygmaty kształcenia studentów i wspierania rozwoju nauczycieli akademickich. Teoretyczne podstawy dydaktyki akademickiej. Kraków, Oficyna Wydawnicza Impuls.
Szymański M.S., 2010, O metodzie projektów. Warszawa, Wydawnictwo Akademickie Żak.
Trzebiński J., 1985, Rola schematów poznawczych w zachowaniach społecznych W: M. Lewicka (red.), Psychologia spostrzegania społecznego. Warszawa, Wydawnictwo Książka i Wiedza.
DOI: http://dx.doi.org/10.17951/lrp.2018.37.1.179-190
Date of publication: 2018-11-06 13:37:02
Date of submission: 2018-11-06 13:30:39
Statistics
Indicators
Copyright (c) 2018 Barbara Dudel
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.