Action research as a strategy to develop undergraduates’ research tool kit in the light of their experience

Wioletta Kwiatkowska, Małgorzata Skibińska

Abstract


The article presents the authors’ reflections on the application of action research strategy in developing the research toolkit of undergraduates at the Nicolaus Copernicus University Faculty of Pedagogical Sciences. The research was based on students’ opinions on conducting research using the action research strategy. Opinions were collected using semistructured interviews, which were recorded and transcribed. The study involved 16 students of pedagogy, participants of a proseminar and a diploma seminar. The students were preparing to work on their diploma theses and conduct a research process. The selected students elected to implement the action research strategy into their scientific activity. Data collected during the interviews attest to the usefulness of the adopted strategy which the respondents found helpful in solving educational issues in the examined communities. The undergraduates presented their opinions on action research, methods of identifying research problems, and the benefits of implementing action research in the course of scientific research activities. They also indicated difficulties in carrying out action research and stated research competencies recommended to equip future teachers with.


Keywords


action research, research tool kit, seminar, reflective practitioner

Full Text:

PDF

References


Červinková H., 2012, Badania w działaniu i zaangażowana antropologia edukacyjna. „Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja”, 1(57), 7–18.

Czerepaniak-Walczak M., 2010, Badanie w działaniu. W: S. Palka (red)., Podstawy metodologii badań w pedagogice. Gdańsk, GWP, 319–337.

Czerepaniak-Walczak M., 2014, Badanie w działaniu w kształceniu i doskonaleniu nauczycieli. „Przegląd Badań Edukacyjnych”, nr 19 (2/2014), 181–194. DOI: 10.12775/PBE.2014.028.

Dewey J., 1972, Demokracja i wychowanie. Wprowadzenie do filozofii wychowania. Wrocław, Zakład Narodowy im. Ossolińskich.

Dziemianowicz-Bąk A., 2010, Interesy konstytuujące nauczanie. W: M. Syska (red.), Komercjalizacja edukacji – konsekwencje i nowe zagrożenia. Warszawa–Wrocław, Wyd. OMS im. F. Lassalle’a, 11–21.

Habermas J., 1985, Interesy konstytuujące poznanie. „Colloquia Communia”, nr 2, 157–169.

Milerski B., 2015, Racjonalność kształcenia szkolnego jako kategoria pedagogiczna. „Studia z Teorii Wychowania”, 6(1), 33–51.

Paszenda I., 2017, Doświadczenie refleksyjne w codzienności edukacyjnej – spojrzenie pragmatystyczne. Wrocław, Instytut Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego [pozyskano z: http://repozytorium.uni.wroc.pl/ Content/89343/10_Paszena_Iwona_Doswiadczenie_refleksyjne_w_codziennosci_edukacyjnej.pdf [dostęp: 25.06.2019].

Perkowska-Klejman A., 2011, Refleksyjna praktyka jako kategoria edukacyjna. „Pedagogika Społeczna” 2(40) Rok X 2011, 61–77 [pozyskano z: https://www.researchgate.net/publication/316739967_Refleksyjna_praktyka_jako_kategoria_edukacyjna [dostęp: 26.06.2019].




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/lrp.2019.38.4.77-95
Date of publication: 2019-12-30 00:00:00
Date of submission: 2019-10-19 18:49:05


Statistics


Total abstract view - 1631
Downloads (from 2020-06-17) - PDF - 627

Indicators





Copyright (c) 2020 Wioletta Kwiatkowska, Małgorzata Skibińska

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.