Moralne funkcjonowanie wychowanków placówek opiekuńczo-wychowawczych
Streszczenie w języku polskim
Przedmiot badań opiewa wokół sfery moralnej. Celem projektu badawczego było natomiast poznanie odpowiedzi na pytanie: w jaki sposób funkcjonują wychowankowie placówek opiekuńczo-wychowawczych w sferze moralnej? Postępowanie badawcze usytuowano w paradygmacie interpretatywnym utożsamianym z podejściem jakościowym. Do realizacji badań wykorzystano metodę indywidualnych przypadków uzupełnioną o technikę analizy dokumentów, wywiadu oraz obserwację. Narzędzie badawcze stanowił autorski kwestionariusz wywiadu i obserwacji oraz dokumentacja wychowanków zastana w placówce. Na potrzeby badań zrezygnowano z hipotez, gdyż pozwala na to przyjęta strategia badawcza. Do badań wybrano 7 indywidualnych przypadków będących podopiecznymi wybranej placówki opiekuńczo-wychowawczej, a także ich nauczycieli i pedagogów szkół, do których uczęszczali. Należy wskazać, że sfera moralna jest zwykle utożsamiana ze sferą społeczną. Na potrzeby niniejszych badań za pomocą literatury przedmiotu dokonano jednak ich rozróżnienia. Prezentowana tematyka jest bliska ich autorowi nie tylko od strony teoretycznej, ale również praktycznej. Przemawia za tym fakt świadczenia kilkuletniej pracy w placówce opiekuńczo-wychowawczej.
Słowa kluczowe
Pełny tekst:
PDFBibliografia
Bogacka-Osińska, B. (2009). Wychowanie uczniów klas początkowych dla bezpieczeństwa w ruchu drogowym. Kraków: Impuls.
Borowski, H. U źródeł pochodzenia wartości moralnych, opublikowano: http://www. racjonalista.pl/kk.php/s,4750 [dostęp: 30.11.2019].
Brezinka, W. (2005). Wychowanie i pedagogika w dobie przemian kulturowych. Kraków: WAM.
Czusz, A., Otrębski, W. (2013). Wrażliwość moralna wychowanka – możliwości pomiaru u osób z niepełnosprawnością umysłową. W: I. Jazukiewicz, E. Rojewska (red.). Sprawności moralne a rozwój moralny (s. 69–102). Szczecin: Zapol.
Duda, W., Kukla, D. (2012). Rodzice jako podstawowy determinant wyborów edukacyjno-zawodowych dzieci. Doradca Zawodowy, 1 (14), 32–39.
Horowski, J. (2012). Sprawności czy kompetencje moralne? Pedagogika Christiana, 1/29, 192–208.
Łobocki, M. (2002). Wychowanie moralne w zarysie. Kraków: Impuls.
Łobocki, M. (2005). Teoria wychowania w zarysie. Kraków: Impuls.
Marek, Z. (2016). Moralność wyznacznikiem dojrzałości człowieka. Colloquia Theologica Ottoniana, 2, 61–79.
Marek, Z. (2005). Podstawy wychowania moralnego. Kraków: WAM.
Mielczarek, M. (2019). Placówka opiekuńczo-wychowawcza jako instytucjonalna forma pieczy zastępczej nad sierotami społecznymi. W: J. Nyćkowiak, J. Leśny (red.). Badania i rozwój młodych naukowców w Polsce. Nauki humanistyczne i społeczne (s. 96–101). Poznań: Wyd. Młodzi Naukowcy.
Mielczarek, M. (2018). Przygotowanie do samodzielności życiowej usamodzielnianych wychowanków placówek opiekuńczo-wychowawczych. Civitas Hominibus, 13, 159–168.
Motow I., Mielczarek, M. (2018). Funkcjonowanie emocjonalne i społeczne wychowanków domów dziecka w aspekcie doznawanego sieroctwa społecznego. Pedagogika Rodziny, 8 (1), 71–86.
Pilch, T., Bauman, T. (2001). Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe. Warszawa: Żak.
Sosnowska, B. (2011). Czy neurony lustrzane stanowią współczuciowy podkład ludzkiej moralności? Annales Academiae Medicae Stetinensiss, 57, 1, 21–32.
Starnawski, W. (2011). Bycie osobą. Podstawy moralności i wychowania. Warszawa: Wyd. Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego.
Ustawa z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej, Dz. U. 2011 Nr 149, poz. 887 z późn. zm.
Zarzecki, L. (2012). Teoretyczne podstawy wychowania. Teoria i praktyka w zarysie. Jelenia Góra: Karkonoska Państwowa Szkoła Wyższa w Jeleniej Górze.
Zimbardo, P.G. (1999). Psychologia i życie. Warszawa: PWN.
DOI: http://dx.doi.org/10.17951/lrp.2020.39.3.57-73
Data publikacji: 2020-10-13 08:35:10
Data złożenia artykułu: 2020-01-22 21:56:36
Statystyki
Wskaźniki
Prawa autorskie (c) 2020 Mirosław Jan Mielczarek
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.