Transformatywna (?) zmiana zachowań wolnoczasowych studentów w czasie pandemii
Streszczenie w języku polskim
Wprowadzenie:
Czas pandemii to świadomość zagrożenia biologicznego, związane z tym poczucie niepewności, doświadczenie izolacji i ograniczenia kontaktów bezpośrednich. Warunki funkcjonowania studentów były odmienne od dotychczasowych modeli spędzania czasu nauki i czasu wolnego.
Cel badań:
Celem badań była diagnoza zmiany zachowań wolnoczasowych studentów w kontekście zwiększonego czasu wolnego i sytuacji zagrożenia epidemicznego oraz określenie stopnia trwałości tych zmian po ustaniu zagrożenia.
Metoda:
Na potrzeby badań przyjęto za model czasu wolnego Nasha’a. Badania zaplanowano w strategii ilościowej. Badania miały charakter diagnostyczno-weryfikacyjny. Do pomiaru zmiennych została wykorzystana technika ankiety – skale Likerta. Opis metod zbierania danych był jednocześnie z opisem procedury operacjonalizacji. Wszystkie zmienne były mierzone autorską ankietą, która bazuje na ustaleniach teoretycznych, dotyczących opisywanych perspektyw. Badania zostały przeprowadzono drogą elektroniczną.
Wyniki:
Wyniki badań wskazują na to, że w pierwszych miesiącach trwania pandemii nastąpił znaczny przyrost w zakresie zachowań wolnoczasowych transformatywnych, a po roku spadek. W czasie trwania pandemii wystąpił też istotny przyrost w zakresie zachowań zachowawczych służących zabijaniu nudy.
Wnioski:
Obniżenie w zakresie zachowań transformatywnych w trakcie trwanie pandemii po początkowym ich wzroście mogło być skutkiem różnych czynników: niska refleksyjność i motywacja transformatywna, narastająca dysjunkcja.
Słowa kluczowe
Pełny tekst:
PDFBibliografia
Błajet, P. (2012). O edukacji sportowej do olimpijskiej. Studium antropologiczne. Impuls.
Błajet, P., Przyborowska, B. (2021). Between stagnation and development: models of students' leisure time activity during the pandemic. New Educational Review, 65(3), 134-148. https://doi.org/10.15804/tner.21.65.3.11
Illeris, K. (Red.), 2009. Contemporary Theories of Learning. Routledge, London.
Jarvis, P. (2012). Transformatywny potencjał uczenia się w sytuacjach kryzysowych. Teraźniejszość - Człowiek - Edukacja: kwartalnik myśli społeczno-pedagogicznej, 3(59), 127-135.
Jaspers, K., (1999). Wiara filozoficzna wobec objawienia. Znak.
Moiseichik, M., Rolfe, D. (2018). A Qualitative Analysis of the National Football League's "Together We Make Football" Contest Submissions. International Journal of the Sociology of Leisure, 1. https://doi.org/10.1007/s41978-018-0010-1.
Mezirow, J. (1991). Transformative Dimensions of Adult Learning. Jossey Bass.
Mezirow, J. (2006). An Overview on Transformative Learning. W K. Illeris (Ed.) Contemporary Theories of Learning (p. 90-105). Routledge.
Selye, H. (1960). Stres życia. Wyd. Lekarskie PZWL.
DOI: http://dx.doi.org/10.17951/lrp.2022.41.3.101-112
Data publikacji: 2022-12-07 21:19:01
Data złożenia artykułu: 2022-05-29 12:06:35
Statystyki
Wskaźniki
Prawa autorskie (c) 2022 Piotr Paweł Błajet, Beata Przyborowska
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.